Kan ik onafhankelijk worden van melatonine (slaap medicijn)?

Ik gok dat ik nu al zo'n 5 en een half jaar al melatonine gebruik, van groep 6-7 basisschool tot nu de 4e klas. Tussendoor ben ik nooit gestopt met het nemen van melatonine. vandaag ben ik vergeten mijn tabletten op te halen en we hebben er thuis geen meer dus ik heb geen melatonine kunnen nemen. Ik lig al sinds half 11 klaarwakker in mijn bed en dat gevoel vind ik echt heel vervelend want ik weet dat ik voor half 3 niet in slaap zal vallen. Ook als ik ergens anders ga slapen kan ik niet zonder.
(Hoe) Kan ik dus onafhankelijk worden van melatonine?
Ik heb ADHD, ik gebruik daarvoor dexamfetamine dat ook voor slaapprobroblemen zorgt maar als ik het niet neem en ook geen melatonine slaap ik ook voor geen meter. Verder gebruik ik geen medicijnen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maakt je lichaam zelf geen of laat melatonine aan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het lichaam te weinig melatonine aanmaakt. Daarbij: Artsen schrijven niet heel snel een ECHT slaapmiddel aan, dan moet een slaapprobleem maar met M. opgelost worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Melatonine is GEEN slaapmiddel. Door de dexamfetamine heb je al snel inslaapproblemen en daar werkt de melatonine goed bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoeveel melatonine neem je? O.a. magnesium(citraat), levertraan en rauwe melk.
(ik: ADD en slaap ook beter met melatonine. Door een verandering in voedingspatroon, kan ik nu redelijk slapen zonder, wat een paar jaar geleden zeer moeilijk ging)

Antwoorden (4)

Dit kun je het beste met je eigen huisarts overleggen, de dokter kent jou het beste. Opzich is melatonine een natuurlijk stofje maar ik weet niet hoe dat nu is omdat jij het al zo lang slikt en je zegt niet zonder te kunnen.
Niet zelf gaan experimenteren met afbouwen oid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bedoelt afhankelijk, dat er gewenning op treedt of zelfs een soort van verslaving.

Je kunt er niet verslaafd aan raken en je mag er zelfs van de ene op de andere dag mee stoppen (normaliter treden er dan geen ontwenningsverschijnselen op) maar als je eens een keer geen melatonine slikt zul je dat wel merken. Als je het vergeten was had je de dosis alsnog in kunnen nemen maar de werking is dan wel anders omdat je het op een ander tijdstip slikt.

Door jouw dexamfetamine heb je inslaapproblemen en daar helpt die melatonine vaak goed bij.

Toegevoegd na 20 minuten:
Ik zie nu dat je het andersom bedoelt: kan ik er weer ONafhankelijk van worden. Door jouw medicatie heb je inslaapproblemen en natuurlijk kun je gewoon stoppen met de melatonine maar die inslaapproblemen zul je waarschijnlijk houden. Probeer eens te minderen met melatonine, niet omdat je er verslaafd aan bent maar omdat je het nodig hebt voor je bijwerkingen van je medicatie. Misschien slaap je daar ook wel mee in. Zomaar stoppen: wat heb je er aan, hoe kun je functioneren als je urenlang niet slaapt? Dat kan alleen als je stopt met de medicatie en dat heeft weer andere gevolgen.

Praat eens met je huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een gezonde persoon kan wel een nacht zonder slaap. Maar als je zonder melatonie wil kunnen slapen in de toekomst, dan heb je slaap training nodig. Praat met de (huis)arts of specialist.

Dus ja je kan onafhankelijk worden er van, maar ik zou wel weer gaan halen en daarna werken om op een andere manier in slaap te vallen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Lees ook even de informatie door van de bij gevoegde link en voor over leeftijd tot wanneer je Adhd medicijnen nodig hebt.
Overigens ben je niet in de war (van de leg) door de wisseling van de zomer naar wintertijd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soms is slapeloosheid een vicieuze cirkel waar je niet meer uitraakt. Je kan dan andere dingen proberen om in slaap te komen:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/66510-slapeloosheid-of-insomnie.html
In combinatie met ADHD zal dit soms lastiger zijn, dit hangt af van de mate van ADHD. Vermijd zoveel mogelijk tv kijken en computeren in de avonduren.
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/communicatie/82977-wie-is-er-nog-wakker.html (stukje over melatonine en het effect van computeren voor het slapen gaan)
Melatonine is overigens vrij verkrijgbaar: neem je dit op advies van een arts of van jezelf of ouders uit?