Escitalopram is een antidepressivum uit de categorie van SSRI's. Het is chemisch vrijwel gelijk aan Citalopram; de laatste is echter een racemisch mengsel,
Een mengsel van gelijke hoeveelheden van twee verbindingen die elkaars spiegelbeeld zijn (enantiomeren), wordt een racemisch mengsel of racemaat genoemd.
Escitalopram is het zuivere S-enantiomeer (Een stof wordt optisch zuiver genoemd als slechts één enantiomeer van de stof aanwezig is). Vandaar ook de naam, "es-citalopram". De fabrikant beweert dat de S-variant het werkzame bestanddeel is van Citalopram.
Het molecuul van Citalopram bevat een chiraal koolstofatoom. Omdat een dubbele dosis citalopram en een enkele dosis escitalopram (het zuivere S-isomeer) vrijwel hetzelfde klinische effect hebben, wordt aangenomen dat het R-isomeer vrijwel geen werking heeft. Om deze reden wordt de voorkeur gegeven aan het enantiomeer zuivere Escitalopram boven het racemaat Citalopram.
Er zijn enkele verschillen in hun bijwerkingen, waarbij de kans groter is dat Citalopram bij hogere doseringen een storing in het hart kan veroorzaken.
Citalopram wordt daarom niet aanbevolen bij patiënten met reeds bestaande hartproblemen.
Het is waarschijnlijker dat Escitalopram slaapproblemen en smaakstoornissen veroorzaakt.
Er zijn aanwijzingen dat Escitalopram effectiever en verdraagbaarder kan zijn dan andere SSRI’s, waaronder Citalopram, bij de behandeling van depressie.
Zie voor details:
https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/vergelijken/preparaatteksten?vergelijkTeksten=citalopram,escitalopram
SimonV
2 jaar geleden
Citalopram en escitalopram zijn beide antidepressiva en nauw met elkaar verbonden. Escitalopram is het zuivere S-enantiomeer, vandaar de naam, "es-citalopram". Citalopram is een racemisch mengsel, een mix van S- en R-enantiomeren.

Escitalopram heeft een kortere halfwaardetijd en wordt meer voorgeschreven bij de behandeling van algemene angststoornissen. Er zijn sterke aanwijzingen dat dit medicijn effectiever is bij de behandeling van depressie. Waar hierbij de optimale dosis 10 mg per dag is, is die voor Citalopram 20 mg.
Amadea