Cortisone kan er inderdaad voor zorgen dat het lichaam vocht gaat opslaan, het kan osteoporose (botontkalking) veroorzaken, zowel euforische als depressieve gevoelens opwekken en lichaamsweefsels aantasten. Het zorgt er ook voor dat de bloedsuikerspiegel verhoogt, wat op de lange termijn bij mensen met een aanleg voor diabetes kan betekenen dat de ziekte zich werkelijk gaat ontwikkelen. Cortisone onderdrukt ten slotte het immuunsysteem, waardoor het lichaam vatbaarder wordt voor infecties.

Wie een cortisonebehandeling van één tot twee weken ondergaat, zal waarschijnlijk niet veel bijwerkingen ondervinden. "Maar de nadelen van langdurig gebruik van cortisone zijn inderdaad geen lachertje",
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+Plus en er zijn zoveel verschillende samenstellingen. De dosering Is per geneesmiddel totaal verschillend. Er zijn er met hoge en zeer lage doseringen.

Andere antwoorden (1)

Cortisone wordt als ontstekingsremmer gebruik, onder andere bij ernstige ooginfecties zoals keratitis, bij ontwrichtring van gewrichten ( kaak, schouder waar ontstekingen bij optreden) maar ook elders in het lichaam. Dan kan het uitstekend werken.
Net als elk medicijn heeft deze stof bijwerkingen . Soms ernstige, soms minder erg. De dokter schrijft het voor en dan niet voor de aardigheid. Je kunt dus niet van goed of slecht spreken, het is nuttig als het nodig is en het wordt normaal niet voorgeschreven voor de aardigheid.

Toegevoegd na 23 uur:
In elke bijsluiter staan diverse bijwerkingen, van zeer zelden tot regelmatig en pas na gebruik weet je hoe je zelf op het middel reageert. Daarnaast zijn de meeste corticosteroïden verwerkt in zalven en smeersels en worden dus op de huid of in het oog toegepast. Meestal wordt het gebruik ook beperkt tot een korte periode.
Dus valt het meestal met oedeem/opzwellen van het lichaam wel mee.

Wel is bekend dat cortisonezalf bij acné niet echt werkt: vaak vlamt de huid extra op. Anders gezegd: alleen de dokter kan beoordelen of en zo ja hoe, het middel kan worden toegepast.