Nee. Het coronavirus verspreidt zich alleen via mens en dier.
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
Klopt niet. RIVM:
Het wordt zoals de meeste van dergelijke virussen verspreid via druppeltjes bij hoesten en waarschijnlijk via handen en oppervlakken van voorwerpen die recent zijn aangeraakt zoals deurknoppen.
https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/vragen-antwoorden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ nielsjuh, klopt volgens de laatste zeer recente berichten van de Rijksoverheid.
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu Ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport
https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/vragen-antwoorden
Wijzigingsdatum 17-02-2020 | 16:12
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Kun je ook besmet raken als je een pakketje uit China bestelt? Coronavirussen verspreiden zich via mensen en dieren. Buiten het lichaam kunnen ze niet goed overleven. Zeker niet op karton, verpakkingsmateriaal of andere spullen. Andere coronavirussen verspreiden zich niet op deze manier en we hebben geen reden om aan te nemen dat dit voor dit nieuwe coronavirus (COVID-19) anders is.
SimonV
4 jaar geleden
In dezelfde bron van RIVM staat dus ook wat anders: verspreidt via oppervlakken van voorwerpen.
Ik heb wereldwijd geen bronnen gevonden die aangeven dat het virus niét verspreid kan worden via besmette voorwerpen. In delen van China worden zelfs straten ontsmet om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.
De kans is kleiner dan via mens en dier. Maar als je het gegeven antwoord serieus neemt, zou het niet nodig zijn om bijvoorbeeld na contact met een winkelwagentje in een supermarkt je handen te wassen.
Als ik je vraag letterlijk neem: als iemand die besmet is een voorwerp aanraakt, en jij vervolgens dit voorwerp aanraakt en daarna je gezicht, kun je jezelf besmetten. Dit geldt dus voor alle voorwerpen, niet alleen voor producten ‘Made in China’.

Als je toegezonden producten uit China bedoelt: het virus wordt verspreid via druppeltjes bij hoesten en waarschijnlijk via handen en oppervlakken van voorwerpen die recent zijn aangeraakt zoals deurknoppen (RIVM).

Op de kartonnen verpakking van een pakje kan het virus niet overleven, maar op de inhoud wel. Duitse onderzoekers hebben de data van 22 eerdere studies over diverse coronavirussen vergeleken. Gemiddeld overleven coronavirussen vier tot vijf dagen. Is er sprake van een hoge luchtvochtigheid en een lage temperatuur, dan kunnen deze virussen langer overleven.
Een product uit China dat slechts enkele dagen onderweg is, zou dus besmet kunnen zijn door een inpakker. Hoewel de kans hierop mij dus wel uiterst klein lijkt.

In China worden straten zelfs al ontsmet tegen het virus (misschien wat overdreven?):
SimonV