is het erg schadelijk om een aantal maanden temazepam in te nemen?

Ik ben depressief en neem al een aantal maanden temazepam. Ik weet dat dit niet goed voor me is maar ik slaap echt slecht zonder ze in te nemen en ga me alleen maar slechter voelen als ik te weinig slaap.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (4)

een arts schrijft dit niet zomaar voor, en een arts kan in mijn ogen, beter de "nadelen" tegen elkaar afstrepen.

goed is het dus niet, maar zonder, zou je er waarschijnlijk erger aan toe zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het probleem van deze (slaap)middelen is vooral dat je er afhankelijk van wordt (dus: verslaafd aan raakt) en dat het op den duur niet meer effectief is. Na een periode van ongeveer twee weken (dit verschilt wat per patiënt) heb je er geen baat meer bij, maar blijven vooral de bijwerkingen. Als je het af en toe gebruikt, of bijvoorbeeld om de andere dag, heb je dit probleem niet of veel minder.

Meest lastige aan de afhankelijkheid van slaapmiddelen is dat de symptomen die je krijgt als je ermee zou stoppen, dezelfde zijn als de klachten die je had toen je ermee begon: slapeloosheid, onrust, etc. Daardoor lijkt het als je zou stoppen dat het middel wel degelijk werkt, maar dat is dus schijn: deze klachten zijn tijdelijk, en zijn het gevolg van onttrekking aan een middel waar je lichaam aan gewend is geraakt.

Vaak is het echter een kwestie van moeten kiezen uit twee kwaden. Jouw huisarts of psychiater is de enige die kan beoordelen of het verstandig is in jouw geval om dit middel langdurig te gebruiken. Ondanks dat het dus inderdaad verslavend is, raad ik je dan ook zeker NIET aan om op eigen houtje af te gaan bouwen in een periode waarin je depressief bent. Dat is iets wat je moet bespreken met je arts.

Als je je zorgen maakt over de mogelijke gevolgen van het langdurig gebruik van dit middel, leg dit dan voor aan je arts. Ik weet niet of je verder ook behandeld wordt voor je depressie en of dat al beter gaat, maar hopelijk zal het na verloop van tijd mentaal beter met je gaan, zodat je weer beter kunt slapen zonder kunstgrepen. En als het erop lijkt dat dit een langdurig probleem wordt of blijft, dan kun je misschien eens vragen of je huisarts een alternatief heeft voor je huidige slaapmedicatie. Afhankelijk van je precieze slaapprobleem (of je bijvoorbeeld vooral moeite hebt met inslapen of met doorslapen) zijn er nog wel andere middelen die effectief kunnen zijn, en die veel minder het risico van verslaving kennen. Vaak zijn dit middelen die niet als slaapmiddel worden geproduceerd, maar waarbij slaperigheid een bijwerking is, of middelen die bij bepaalde slaapstoornissen effectief zijn gebleken, maar nog niet op grote schaal worden toegepast. Als je op dit moment niet onder behandeling bent van een psychiater, kan je huisarts altijd telefonisch overleggen met een psychiater in het ziekenhuis over wat verstandig is in jouw geval met betrekking tot je medicatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, want je kunt aan deze medicatiegroep snel en makkelijk gewend of verslaafd raken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een pammetje kan je beter nemen hoor, dan je niet goed voelen.Ze zijn ervoor,je kan beter deze medicijnen slikken dan zonder,want dat is slechter voor je lichaam.Depressief en niet slapen dat sloopt je hoor.
Beterschap.