Geven niet merk medicijnen altijd meer bijwerkingen dan de merkvariant?

Ik heb het een paar keer gemerkt en vraag mij af of dat toeval is...

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.5K
LeonardN
5 jaar geleden
Je stelt de vraag op zo'n manier dat er maar 1 voorbeeld in de wereld hoeft te zijn waarbij merk meer bijwerkingen geeft voor 1 persoon op de hele wereld om het antwoord al nee te laten zijn. Een interessantere vraag zou zijn: Geven niet merk medicijnen *gemiddeld* meer bijwerkingen dan de merkvariant?
Erna55
5 jaar geleden
--- De werkzame stof van een merkloos - generiek - medicijn is dezelfde als die van het merkmedicijn. Er kunnen wel andere hulpstoffen in zitten, zoals tarwezetmeel in plaats van maiszetmeel. Daar merkt de patiënt meestal niets van. In zeldzame gevallen kan een allergie of ernstige overgevoeligheid aanleiding zijn om een ander middel te gaan gebruiken. ---

Antwoorden (2)

Nee, niet merk medicijnen geven niet altijd meer bijwerkingen dan de merkvariant.
Bijwerkingen zijn per persoon verschillend en zullen bij de één dus vaker en heviger aanwezig zijn dan bij een ander.
Weer anderen hebben juist geen last van de bijwerkingen van generieke medicijnen maar wèl van merkmedicijnen en natuurlijk vice versa.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hangt er vanaf wat er in zit, merk staat hier los van