Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Waarom krijg je als diabeet een insuline pomp tijdens een operatie?

Ik vraag me af hoezo je als diabeet een insuline pomp krijgt tijdens een operatie. Ten eerste je ben nuchter je glucose zou dan lager zijn. Waar komt de glucose vandaan waarvoor er een insuline pomp wordt aangesloten?

Toegevoegd na 43 minuten:
Ik ben op zoek naar de Fysiologie er van, effect met Kalium, Glycogeen en glucose. Dit is een pomp die constant via het infuus een vaste hoeveelheid insuline toedient.

Weet jij het antwoord?

/2500

Niet iedere diabeet krijgt standaard een insuline-pomp tijdens een operatie. Dat hangt sterk af van de mate van diabetes, hoe je bent ingesteld, of je insuline-afhankelijk bent, of je uberhaupt goed in te stellen bent, en hoe lang de operatie duurt en hoe zwaar die is. En van de voorkeur van het ziekenhuis ; waar de een er wel (standaard?) gebruik van maakt , doet de ander dat niet. Pas wanneer de kans bestaat dat er problemen kunnen optreden door een te hoog of te laag bloedsuikergehalte tijdens of vlak na de operatie, is dat eventueel een hulpmiddel. Maar standaard is het zeker niet. Het gaat overigens om een speciale pomp met een sensor om de bloedsuikerwaarden te meten, zodat de arts daar verder 'geen omkijken' naar heeft. (Uiteraard wordt je goed in de gaten gehouden). Toegevoegd na 1 minuut: p.s. Ik kan er op Internet zo (snel) niks over vinden, maar van wat ik me herinner van de Diabetes-Schule geldt dit overigens alleen voor mensen die in het dagelijks level al een insulinepomp gebruiken. En dat is maar een deel van de diabetes-patienten, en voor het overgrote deel type-1. Toegevoegd na 8 uur: Na een paar reacties over en weer, begrijp ik dat je niet een INSULINEPOMP bedoelt ,maar een zogenaamd GIK-infuus ; een infuus met glucose (om te zorgen dat er geen hypo optreedt tijdens de operatie), met insuline (afgepast op de hoeveelheid toegediende glucose) om een hyper te voorkomen, en kalium omdat bloedsuikerschommelingen kalium uit de cel onttrekken. Dat dient dus te worden aangevuld. Bovendien hebben veel met name insuline-afhankelijke diabeten sowieso al een laag kaliumgehalte , juist door die schommelingen. Door het GIK-infuus hoef je tijdens de operatie niet voortdurend de bloedsuiker te meten en misschien op het laatste moment glucose of insuline toe te dienen, als daar misschien geen tijd voor is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100