Waarom is waterstofperoxide als goedkoop en effectief middel tegen infecties in Nederland in onbruik geraakt?

In Duitsland is waterstofperoxide een gangbaar middel tegen heel veel infecties. Het wordt steeds populairder. Een halve eeuw geleden was dat ook in Nederland een veel gebruikt middel dat zeer goedkoop is. Bij drogisterijen staat op de waterstofperoxide dat het niet gebruikt mag worden als spoelmiddel; exact dezelfde oplossing (3%) is bij apothekers wel als spoelmiddel (1 op 1 verdund) verkrijgbaar. Waarom is waterstofperoxide uit de gratie geraakt?

6 jaar geleden
2K
ronron1212
6 jaar geleden
Waterstofperoxide wordt onder andere gebruikt als ontsmettingsmiddel, bijvoorbeeld bij ontstekingen in de mondholte en van ander gebruik weet ik niets
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er is verschil tuseen standaard (schoonmaak) peroxide en medical grade peroxide.
(hoewel er ook beweerd wordt dat het allemaal uit dezelfde tank komt) Voor zover ik weet: Het is veilig, maar pijnlijk.
tinus1969
6 jaar geleden
Waterstof peroxide werkt niet tegen infecties: het is een middel om oppervlakken, huid, etc te ontsmetten en als zodanig behoorlijk agressief. Alternatieven zijn zaken jodium, sterilon of 70% alcohol.
Tegen infecties heb je antibiotica nodig.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Peroxide werkt prima tegen veel infectie op de huid of in de mond. http://www.apotheek.nl/medicijnen/waterstofperoxide-voor-in-de-mond?product=waterstofperoxide-mondspoeling-fna
"Bij tandvleesontstekingen en om te voorkomen dat infecties in mond en keel ontstaan"

Antwoorden (1)

Waterstofperoxide ontsmet... maar het doodt bijna alles.

In de mond doodt het schimmels en slechte bacteriën... maar ook goede bacteriën.

Op een wond doodt het schimmels en bacteriën... maar ook witte bloedcellen en nieuwe huidcellen die de wond repareren

*In* het lichaam (in de maag, wanneer je het drinkt) beschadigt het de slijmlaag die de maagwand beschermt. Gelukkig wordt waterstofperoxide in de maag snel onschadelijk gemaakt.

Je ziet... waterstofperoxide doet nuttige dingen, maar heeft ook veel nadelen. Het is dus geen wondermiddel. Voor sommige doelen is het een prima middel, voor andere doelen zijn er betere en veiligere alternatieven.