Kan ik lactose intolerantie genezen door anti allergie medicatie te nemen?

Er werd me gezegd om gedurende 3 jaar elke dag 1 anti allergie pil te nemen en vanaf de 6e maand terug een beetje lactose te eten/drinken. Zo zou de intolerantie beetje bij beetje weggewerkt worden en uiteindelijk zou ik terug alles kunnen eten/drinken. Klopt dit ? En welke anti allergie medicatie kan ik dan nemen, want veel pillen bevatten lactose ...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Door wie?
Heb je een link? Wat ik weet over lactose intolerantie (en dat is veel) is dit onzin.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lactose intollerantie is het onvermogen om een eiwit om te zetten in je lichaam. En niet een aanval op een onbekende stof. Dus allergie medicijn werkt niet
Poet
9 jaar geleden
Neem liever rauwe melk en de melkproducten daarvan (kaas etc). Daarin is de lactAse niet stuk gekookt. LactAse is een eiwit dat lactOse afbreekt. Dat zit van naturen in melk om de kalfjes te helpen om de lactOse van de melk in hun maagjes af te breken.
tinus1969
9 jaar geleden
@Poet, nog veel beter: helemaal geen melk drinken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom niet? Niks mis met rauwe bio melk van grasgevoerde antibiotica vrije koeien.
tinus1969
9 jaar geleden
Melk is vervangbaar. Sterker nog, strikt genomen is melk drinken onnatuurlijk; het is een uitvinding/gewoonte die circa 5000 jaar geleden is ontstaan onder herdersvolken in wat nu de Oekraïne is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Theoretisch mee eens, maar praktisch is het lastiger.
Wie eet er hier al het orgaanvlees en maakt bottenbouillon? ps. waar leg je de grens? Volg je redenatie en stop met het gebruik van computers, maar vlees is ook lastig want veel dieren zijn doorgefokt en dat is soms te zien aan de vetverhoudingen, je zou dan alleen wild en zoetwatervis kunnen eten. Veel groentesoorten zijn ook zeer recent.

Het beste antwoord

Waarschijnlijk niet. Een lactose intolerantie is vaak aangeboren.

Lactose intolerantie komt meestal door een lactase deficiëntie. D.w.z. dat er een onvermogen in de darmen is om lactase aan te maken. De lactase is er verantwoordelijk voor dat een mens/dier lactose kan verteren. Lactase zorgt ervoor dat de lactose door de darmwand heen in het bloed kan worden opgenomen.

Er bestaat lactase in pilvorm. Stel dat je een roomijsje wilt eten, dan slik je tevoren lactase tabletten. Elk gerecht, dus ook een ijsje, heeft een vast aantal lactase tabletten nodig.

Er zijn wel mensen die een lactose intolerantie hebben, maar hier niets van merken.
Er bestaan testen (die persoonsgebonden zijn) die uitwijzen welke voedingsmiddelen in een bepaalde mate allergische reacties geven. Daar wordt dan een streng dieet voor samengesteld waar je je minstens een half jaar aan moet houden. Wanneer je je langere tijd aan dat dieet houdt kun je 1x per week iets eten met lactose erin.
Je darmen hebben dan zoveel weerstand dat ze een beetje lactose kunnen verdragen. Maar er zijn ook mensen die nooit meer lactose aankunnen en hun leven lang een dieet moeten volgen.

De meeste anti allergie medicatie is erop gericht om de allergische klachten te onderdrukken. Bijv. anti histamine heeft de eigenschap om de reacties te verwaarlozen, maar uiteindelijk kan het zo zijn dat je steeds hogere doses nodig hebt. Dus dan werkt het in feite averechts.

Een goed dieet, begeleid door een diëtist die gespecialiseerd is in voedselintoleranties kan helpen je weg te vinden in wat wel en niet voor je te consumeren valt.
Vaak is het wel zo dat de ene allergie test iets anders en meer verteld dan de andere. Ook kan het zijn dat het een momentopname is.

Een allergie is ook iets anders dan een intolerantie. Bij allergie is het soms mogelijk om aan iets te wennen als het geleidelijk gaat. Bij een intolerantie is dit niet mogelijk. Ik denk dat daardoor verwarring ontstaat.

Veel mensen die lactose intolerant zijn hebben meer intoleranties/allergieën. Een lactose intolerantie kan bijv. veroorzaakt worden door een glutenintolerantie.
Steek je licht eens op bij een patiëntenvereniging. Zij kunnen je vast helpen in het zoeken van de juiste informatie op het gebied van allergie en intolerantie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een lactose-intolerantie is geen allergie, dus het heeft geen zin om hier pillen voor een allergie voor te slikken.

Lactose-intolerantie is trouwens zo veel voorkomend bij volwassenen dat sommige wetenschappers ervoor pleiten om de volwassenen die wél lactose goed kunnen verwerken te labelen als "lactase-persistent" en het ontbreken van (genoeg) lactase om de lactose goed af te kunnen breken (waardoor de intolerantie ontstaat) te beschouwen als de normale toestand voor een volwassene.

Maar zoals ik eigenlijk al schrijf: het niet goed kunnen verwerken van lactose komt door het ontbreken van het enzym lactase, of het minder aanmaken ervan zodat je lactose niet goed kunt afbreken. Dit kan klachten geven bij het eten/drinken van producten met (veel) lactose. De één heeft hier meer last van dan de ander, maar iedereen is tot op zekere hoogte lactose-intolerant doordat we geen van allen grote hoeveelheden kunnen afbreken. Meestal noemen we het pas intolerant wanneer iemand een relatief kleine hoeveelheid al niet goed kan verwerken.

Pillen tegen allergie remmen de aanmaak van histamine, wat de symptomen van een allergie veroorzaakt. Dat heeft dus helemaal niets met elkaar te maken. Maar vaak ontstaan klachten van een lactose-intolerantie pas wanneer iemand andere klachten of problemen heeft die de darmen gevoelig hiervoor maken. Of soms had iemand daarvoor alleen milde klachten, en verergeren die in zo'n periode. Dan kan het helpen om een tijdje niet tot weinig lactose tot je te nemen en het daarna weer langzaam te herintroduceren. Wat dat betreft kan de door jou beschreven methode bij sommige mensen misschien wel werken, maar dat is dan ongeacht of je die pillen erbij neemt of niet: een periode lactose mijden en daarna weer kleine hoeveelheden gaan gebruiken, zal vaak de klachten al verminderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ echter
Lactose-intolerantie komt mijns inziens minder vaak voor dan gedacht.
Veel Lactose-intoleranten kunnen bijvoorbeeld wel goeie rauwe melk verdragen.
Het is mogelijk vaak een (bepaalde) caseïne intolerantie en/of allergie mede veroorzaakt door het verhitten. (Pasteuriseren)
(en nu ik dit bedenk zou in een deel van de gevallen wat de vraagsteller zegt wel eens kunnen werken)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Jack: zijn dat allemaal mensen bij wie de lactose-intolerantie is aangetoond met een ademtest, of mensen die zelf rapporteren last te hebben van lactose? Ik verdraag melkproducten niet goed in grote hoeveelheden, zou heel goed lactose-intolerant kunnen zijn, maar heb dat nooit laten testen, dus kan het niet met zekerheid zeggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed punt, maar zijn de intoleranten van de wetenschappers ook op goeie rauwe melk getest?
In rauwe melk zit trouwens ook lactase, rauwe melk kan zijn eigen lactose (deels) verteren. Ikzelf had al veel last van een half glas gewone melk en aangezien lactase pillen werkten vond mijn arts de ademtest niet eens nodig.
Ondertussen geen lactase pillen meer, maar rauwe zuivel, vooral in gefermenteerde vorm als kaas, yoghurt en kefir, maar normale hoeveelheden rauwe melk kan ook weer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, waarschijnlijk niet. De intolerantie wordt vastgesteld op basis van een ademtest. Die overigens ook lang niet altijd correleert met de subjectieve klachten. Het zou goed kunnen dat je gelijk hebt hoor, maar mijn vraag was of jouw ervaring geldt voor de subjectieve klachten of voor de objectieve lactose-intoleranten. Waar natuurlijk ook weer een deel overlap in zit. Bij mij is het heel wisselend trouwens: de ene keer kan ik prima een bolletje ijs eten, de andere keer krijg ik klachten van een cappuccino. Kaas gaat trouwens ook niet altijd goed, terwijl in harde kaas amper tot geen lactose moet zitten. Dus misschien ligt het wel niet aan de lactose in mijn geval. Chocolademelk uit de automaat op mijn vorige werkplek ging trouwens prima, maar ik vermoed dat er bij die gevriesdroogde chocomelkpoeder amper een koe langs is gelopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is niet alleen mijn eigen ervaring, er is redelijk wat theorie over en mijn ervaring komt overeen met een iets groter aantal mensen op een andere forum, waarvan ik er een paar wel eens ontmoet heb.
Aan de andere kant werkt het niet voor iedereen, ik ken er ook genoeg die geen rauwe koemelk kunnen drinken.
Geitenmelk dan dan soms weer wel, ook dan kan is het niet alleen lactose, maar ook geitenmelk kan niet altijd.
(er zijn teveel opties om uit te schrijven, maar zeker de moeite om een en ander te proberen)