Is chemotherapie radio-actief?

Een kennis krijgt zeer zware chemo via infuus en tabletten. Al zijn kleding moet twee keer apart gewassen worden net als al zijn beddengoed. Ook moet hij van apart servies etc. eten/drinken. Maar hij kan wel met zijn kleindochtertje spelen. Dus vraag ik me af of de chemo radio-actief is gezien de maatregelen, maar niet zo erg dat contact met anderen risico meebrengt. Hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Het is niet radio-actief, maar het zijn stoffen die de celdeling remmen. Dus ook de deling van gezonde cellen. Lichaamsvloeistoffen (urine, braaksel, ontlasting, wondvocht uit een drain, etc., en in veel mindere mate zweet, speeksel en tranen) bevatten deze stoffen of de afbraakproducten ervan. Daarom gelden er aparte protocollen voor bijvoorbeeld het afvoeren van de urine of ontlasting. Vaak wordt het advies gegeven twee keer door te trekken met gesloten deksel, po's en dergelijke meteen af te dekken en met handschoenen weg te brengen naar het toilet om daarna het toilet weer twee keer met gesloten deksel door te trekken, de handschoenen weg te gooien en po goed schoon te maken, bijvoorbeeld.

In kleding zit zweet, zeker wanneer iemand ziek is. Ook bestaat er een kans dat er braaksel of - wanneer iemand incontinent is - urine of ontlasting in is gekomen. Het aparte serviesgoed en bestek zal gelden vanwege het speeksel. Maar in een normale omgang, zoals naast iemand zitten, iemand omarmen of samen spelen, verlies je geen of heel erg weinig lichaamsvocht. De concentratie in bijvoorbeeld zweet of traanvocht is al niet hoog, maar waar nachtkleding of een laken bij iemand die veel zweet nog nat kan zijn van het zweet, zal er tijdens het spelen met een kind weinig zweet bij het kind terecht komen. In de normale dagelijkse omgang hoef je dus geen aparte maatregelen te treffen. Alleen bij sekspartners wordt aangeraden om alleen seks te hebben met een condoom, omdat daarbij natuurlijk wel lichaamsvocht wordt uitgewisseld. Nu zal dat bij kankerpatiënten die chemo krijgen niet relevant zijn, maar mensen kunnen ook langdurig een lage dosis chemotabletten gebruiken bij bepaalde auto-immuunaandoeningen, en die zullen over het algemeen wel een keer seks willen hebben, in tegenstelling natuurlijk tot iemand die hevig aan het braken is door een zware chemokuur tegen uitgezaaide kanker.

Je kennis zal dus gewoon met zijn kleindochter kunnen spelen, alleen als hij naar het toilet gaat kan hij het beste gaan zitten (zodat het minder spat) en heeft hij ongetwijfeld instructies gekregen over het doortrekken en andere handelingen die daarvoor gelden, zoals voor het wasgoed. Verder is een normale hygiëne belangrijk, dus regelmatig de handen wassen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Misschien nog niet helemaal duidelijk uit mijn antwoord, maar cytostatica (middelen voor chemotherapie) zijn dus giftige stoffen. Daarom zijn er, zoals voor alle gevaarlijke stoffen, bepaalde protocollen voor het werken ermee.