Kan je ook Domperidom slikken zonder dat je op dat moment misselijk bent?

Ik heb regelmatig last dat ik misselijk word als ik wil slapen of al aan het slapen ben. Zou ik (als ik al een beetje last heb van mijn maag) ook vlak voor ik ga slapen het pilletje kunnen slikken? Dus uit voorzorg?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
Amadea
7 jaar geleden
Overleg dat met jouw huisarts. Het lijkt mij onverstandig, want dan raak je eraan verslaafd en heb je steeds meer medicatie nodig om te voorkómen dat je misselijk zou worden. Het is beter de oorzaak aan te pakken!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ah oke, dank u wel!
Ritsuka
7 jaar geleden
Houd eens een tijdje bij wat je eet en drinkt, en wanneer. Schrijf eventueel ook op wat je gedaan hebt, of als je stress hebt. Hopelijk kun je dan na een tijdje een connectie zien met wanneer je misselijk word. Eet je wel genoeg op een dag? Ik word altijd misselijk als ik te weinig eet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb al regelmatig met een diëtist en een huisarts erover gepraat. Maar die tip van een lijstje is eel een handige, dank u wel! Ik eet denk ik wel genoeg maar ik denk onregelmatig. Ik ga erop letten!

Antwoorden (2)

Strikt genomen kán je dat natuurlijk slikken op elk moment dat je zou willen; of dat ook verstandig is (en ik neem aan dat dat eerder je vraag zal zijn) is maar zeer de vraag.
Domperidon is een middel dat eigenlijk niets doet met je maag; het is een dopamine antagonist hetgeen betekent dat het de werking van dopamine in je hersenen tegengaat. Daardoor voel je de misselijkheid minder; het probleem met je maag (of waar de misselijkheid dan ook door veroorzaakt wordt; dat hoeft niet perse je maag te zijn) blijft echter onverminderd bestaan.
Juist omdat het ingrijpt op je hersenen kent het de nodige bijwerkingen, sommige daarvan zijn potentieel ernstig. Daarom wordt geadviseerd om domperidon in een zo laag mogelijke dosering en voor zo kort mogelijke termijn te gebruiken. Die maximale termijn is in de regel ongeveer een week.

Zou het niet verstandiger zijn om te achterhalen wat de oorzaak is van de misselijkheid en die oorzaak aan te pakken? Daarvoor zal je wel langs je huisarts moeten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens zou ik wel verwachten dat je met domperidon kunt voorkomen dat je misselijk wordt, maar nogmaals; ik zou dit niet aanraden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe kom je er bij dat het niets doet met je maag? Het zorgt juist voor een snellere lediging hiervan.
Ritsuka
7 jaar geleden
http://www.apotheek.nl/medicijnen/domperidon?product=domperidon
zoals ik het hier lees doet het wel wat voor de maag
Domperidon zorgt voor een snellere leging van de maag en het eerste deel van de maag. Dit zorgt er voor dat je minder misselijk bent of wordt. Strikt genomen kun je dit middel dus inderdaad om nemen als je (nog) niet misselijk bent.

Of het verstandig is, is een tweede. Als je niet weet wat de oorzaak is en hierover nog gen overleg gehad hebt met een huisarts, is het vestandig om deze te raadplegen.

Het middel is ook omstreden, vanwege risico op acute hartdood. Dit risico geldt met name voor specifieke groepen. Je huisarts kan dit risico met je bespreken en je helpen een afweging te maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik had Domperidom gekregen van mijn huisarts met de boodschap dat ik het maximaal 2 keer per dag mocht slikken met een tijdspanning van een week en daarna weer een week niet. Ik heb ze echter nauwelijks genomen omdat ik telkens niet echt heel erg misselijk werd en dan bang was dat ik juist misselijker werd door zo'n pilletje. Maar ik zal denk ik wel even met mijn huisarts kijken naar de oorzaak.