Mag een apotheek € 5,00 voor het verwerken van een recept rekenen?

Omdat wij nogal eens bij de apotheek komen, vanwege de vele medicatie die wij gebruiken, schrokken we van de mededeling, dat je beter voor 3 maanden een recept kon vragen dan per maand. Het schijnt dat er dan € 3.00 per recept verrekend gaat worden. Vraag; waar gaat dat geld heen?
Hoezo de gezondheidszorg duur houden?

In afwachting

Poezels

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Duitsland gaat het al jaren zo ; reden waarom de premies er veel lager zijn. De 'gebruiker betaalt' zogezegd, een vorm van eigen risico. Ook voor huisarts. tandarts, gynaecoloog etc. betaal je een kleine eigen bijdrage per kwartaal dat je de arts in kwestie bezoekt. Hoef je niet, betaal je ook niks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien heb je tot nu toe gelukt gehad met de apotheek? Deze handelingskosten worden namelijk al jarenlang berekend aan de patiënt/zorgverzekeraar. Zie ook op het forum van trosradar over dit onderwerp:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=116276
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb dat nog nooit gehad!
En gebruik meters medicatie..
Raar zou dat zijn als ze dat invoeren

Antwoorden (2)

Het lijkt me een normale zaak dat je medicijnen, die je langdurig gebruikt per 90dagen, of zoals tegenwoordig ook veel voorkomt, voor 3x28 dagen bestelt en niet per maand.
Zo bezorg je de apotheek extra wek en het is logisch, dat jij als klant,daar (gedeeltelijk) voor op draait.
Jij bent dan degene,die door deze manier van bestellen de gezondheidszorg duur maakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben ik het niet zo mee eens. Het komt veel voor dat medicatie gestopt (moet) worden, of wordt. Je wil niet weten hoeveel medicatie weggegooid moet worden. Daar maakt men zich in de politiek zich terecht weer druk om.. Staat dus haaks op de kosten van handeling die naar de apotheek gaan. Waarschijnlijk (maar natte vingerwerk) kun je als gezondheidszorg beter kiezen voor meermalen uitgifte per maand, dan 1x per maand. Sommige medicijnen (wettelijk voorgeschreven) mogen maar 1x per maand worden gegeven. Denk aan morfine achtigen bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, bedoelde natuurlijk 1x 3 maanden.. Geldt ook voor langdurig gebruik. Zie het bij familieleden ook: medicatie die jaren geslikt werd, ineens veranderd door artsen, of om andere reden stoppen. Kost enorm veel voor verzekeringen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn dame en ik gebruiken al jaren lang dezelfde medicijnen en alleen als de zorgverzekeraar een goedkopere ontdekt krijgen we andere voorgeschreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://nos.nl/artikel/431555-steeds-meer-medicijnen-weggegooid.html Ik bedoelde dit. Zelf gebruik ik mijn verdere leven ook medicatie moeten gebruiken. Die zal ook nooit veranderen, hooguit merk of nieuwe ontwikkelingen. Maar andere medicatie is nog wel eens voortijdig gestopt, om diverse redenen en voor een familielid staat voor honderden euros ongebruikte medicatie in de kast. Vandaar mijn reactie.
Zoals al beantwoord werd kost het de apotheek geld, elke keer dat er een recept klaargemaakt moet worden. Deze kosten berekenen ze door aan de ziektekostenverzekeringen.

Mensen met een chronische aandoening hebben soms jarenlang dezelfde medicijnen. Daar verandert doorgaans ook weinig aan.
Als men een chronische aandoening heeft dan mag de arts medicijnen voor drie maanden uitschrijven. Per arts en apotheek is het verschillend hoe u deze recepten herhaalt.

Sommige huisartsen en apotheken maken gebruik van de synchronisatieservice voor chronische patiënten en medicijngebruik. (zie in bijgaande bron voor een uitleg).