Doet een infuus prikken en bloed prikken pijn?

Ik word binnenkort geopereerd en weet mijn bloedgroep niet. Dus ik moet laten prikken. Ik ben hier heel bang voor, en voor het infuus ook. Kan iemand zeggen of het pijn doet en me tips geven om minder bang te zijn?

een jaar geleden
4.2K
TurfGraver
een jaar geleden
Pijn? Nee. Gewoon niet naar kijken en even aan iets leuks denken.
Is zo gebeurd. :)
Ritsuka
een jaar geleden
Je voelt wel wat, maar valt mee.
Bordensteker
een jaar geleden
Ernaar kijken doe ik ook niet graag.
Sterker nog, in de jaren van de coronavaccinaties zag je in elke nieuwsuitzending mensen overal ter wereld in hun bovenarm geprikt worden. Dat vond ik elke keer pijn-lijk (dus: “zoals pijn”) om naar te kijken.
De pijnbeleving ontstaat dus zelfs zonder fysiek contact, gewoon in je brein.
Laat je niet bedotten door je eigen brein!
HeerVoldemort
een jaar geleden
Ik ga niet zeggen dat het niet pijn doet. Want dat is een leugen en daar heb je niets aan. Ja je voelt wel wat. En vooral een infuus in de bovenkant van je hand is gemeen. Ik zou dus vragen om een infuus in je elleboog, want deze voel je bijna niet. Bloedprikken is een eitje. Je voelt heel even pijn bij het prikken en dan niet meer. Zodra de naald door je vel is voel je het niet meer. Ook het vullen van de buisjes voel je niet en het verwijderen van de naald ook niet. Je hoofd stoten doet meer pijn dan Bloedprikken.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Bloed prikken valt op zich wel mee qua pijn als ze het goed doen. Vind het zelf nooit prettig. Links prikken vind ik minder vervelend omdat je dan makkelijker een andere kant op kan kijken.
Geen ervaring met een infuus. Tegen de angst zijn wel natuurlijke middelen om je wat te kalmeren. Zoals de rescue remedie. De nachtversie werkt iets sterker. Vooral ook even zeggen tegen degene die je zo'n infuus toedient.
Cryofiel
een jaar geleden
NOOIT zomaar iets nemen, ZEKER NIET bij bloedprikken. Ook niet als het zogenaamd "natuurlijk" is.

Sommige middelen veranderen de bloedwaarden. Dan meten ze dus iets dat niet klopt.

Ook kan de meting zelf worden verstoord. Dan krijg je dus een waardeloos resultaat.

Tot slot beïnvloeden sommige middelen de bloedstolling. Ook dat is niet bepaald handig als je een bloedprik krijgt, en al helemaal niet bij een infuus

Antwoorden (3)

Ik ben lange tijd bloeddonor geweest, een klant voor de ”vaste prik” zogezegd, en mijn ervaring is dat het prikken soms even hinderlijk voelbaar is, vaak nauwelijks, en soms zelfs helemaal niet.
Mijn indruk van al die jaren is dat gevoelssensoren niet overal even dicht in je huid verspreid zitten, en dat het daardoor komt dat je er soms niets van merkt, meestal een beetje, en af en toe voel je de prik echt eventjes wel. Maar ook dan is het vergelijkbaar met dat iemand een stukje van jouw huid tussen zijn of haar duim en nagel van een vinger klemt: je zegt dan: hee, hou eens op daarmee! Maar als het voor een goede reden cq een goed doel is, aanvaard je zo’n verrassing elke keer weer opnieuw zo van: “dit hoort er even bij!”.
Jij gaat kennis maken met zo’n verrassing, en het gaat echt meevallen, juist omdat je erger verwacht.
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
+ Mooi geformuleerde geruststelling!
Bordensteker
een jaar geleden
De feitelijke mate van pijn is afhankelijk van of er een gevoelssensor in de buurt ligt. Als je met je vinger naast de huisbelknop duwt, doet de bel niets.
De pijnervaring hangt echter samen met de beleving dat er iemand nu iets scherps in jouw vlees steekt. Dáárom moet je beter niet kijken.
En de naald is expres scherp om gemakkelijk door het weefsel te glijden. Als je jezelf een bloedneus peutert, richt je meer schade aan!
Bloed prikken doet een halve seconde pijn. Tenzij het door een ervaren verpleegkundige gebeurt (is mijn ervaring).
Even een infuus inbrengen kan iets pijnlijker zijn. Maar ter vergelijking: een verdovingsprik van de tandarts is veel pijnlijker.
Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om het inbrengen van een infuus minder pijnlijk te maken:
1. Afleiding kan helpen om de aandacht van de pijn af te leiden. Probeer bijvoorbeeld te praten met de verpleegkundige of luisteren naar muziek.
2. Ontspannen, zoals een diepe ademhaling, kan helpen om de spieren te ontspannen en de pijn te verminderen.

“De mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest”. Ik weet zeker dat je achteraf zult zeggen: “Wat dit het nou? Heb ik me daar zo druk over gemaakt?”.
.
Edit: “Tenzij het door een ervaren verpleegkundige gebeurt:” dan voel ik niets.
Toegevoegd op 22 februari 2023 11:53: tekst
SimonV
een jaar geleden
Antoni
een jaar geleden
@SimonV, ik neem aan dat je juist de ervaren verpleegkundige(n) vertrouwt. Dan had je toch 'Mits het door een ervaren verpleegkundige gebeurt' moeten schrijven? De ervaren verpleegkundige is immers een voorwaarde, geen uitzondering!
SimonV
een jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik twijfelde al of mijn 'tenzij' duidelijk was.
Zodra de naald erin gaat voel je een klein prikje van een milliseconden. Maar dit is geen pijn. Je voelt er eigenlijk niks van.
een jaar geleden