Waarom kan je wel vitamine-ijzer-zink-magnesiumtabletten enz kopen maar geen kaliumtabletten?

Ik heb zelf een Kaliumtekort gehad en toen kreeg ik een Kaliumdrank,ik neem nog steeds alle vitamines enz in,maar waarom kan je geen Kalium(tabletten) kopen?
Is het misschien gevaarlijk als je geen Kalium tekort (meer) hebt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kalium speelt een zeer belangrijke rol in ons lichaam en is o.a. van belang voor de electrische prikkelgeleiding van spieren en dus ook van ons hart. Ongeveer 90% van ons kalium wordt door gezonde nieren uitgescheiden en het lichaam regelt dit zelf. Voor mensen die geen of een gebrekkige nierfunctie hebben kan gebruik van extra kalium dodelijk zijn en deze mensen moeten dus ook een kaliumarm dieet hebben met o.a. weinig fruit (m.n. druiven en tomaten), chocolade en noten. Kalium zit op vele plaatsen in onze voeding en door de zelfregulerende functie van de nieren (terugresorptie) behoef je normaal gesproken geen extra kalium te gebruiken in de vorm van tabletten; daar krijg je dus genoeg van. Wil je echter dieetzout gebruiken, waarbij de natriumcomponent vervangen is door de kaliumcomponent, wees er dan wel zondermeer van overtuigd dat je nierfunctie volledig in orde is i.v.m. de mogelijk dodelijke component. Het is een natuurlijk verschijnsel dat de nierfunctie gedurende ons leven in min of meerdere mate terugloopt. Dieetzout kan een bijdrage vormen bij de behandeling van te hoge bloeddruk (hypertensie). Hoewel ik niet absoluut de oorzaak van het niet-bestaan van kaliumtabletten weet, lijkt mij dat de reden daarvan gezocht moet worden in dit functioneren. In de ziekenhuizen wordt kaliumchloride ook alleen op medisch voorschrift verstrekt als drankje of via intraveneuze toediening als dit te laag is of moet er acuut gedialyseerd worden als het kalium te hoog is. Als het kalium echt ter discussie staat is behandeling door een internist, cardioloog of nefroloog zeker aan te bevelen. De normaalwaarde in ons bloedserum (>6 maanden en volwassenen) bedraagt tussen de 3,5-5,1 mmol/L.

Antwoorden (2)

Die kan je bv wel online kopen zie eens hier:
https://www.deonlinedrogist.nl/mineralen-kalium-c-964_983_1107_1117.html
fremar
8 jaar geleden
Een tekort aan kalium wordt vaak veroorzaakt door het gebruik van geneesmiddel. Bepaalde plastabletten veroorzaken soms een tekort aan kalium. Een kaliumtekort kan gevaarlijk zijn en onder andere leiden tot hartritmestoornissen. Het is daarom belangrijk om een kaliumtekort onder goede medische begeleiding op te lossen. De huisarts kan speciale kaliumtabletten (K-durettes) voorschrijven en het effect hiervan op het herstel van de kaliumspiegel moet regelmatig worden gemeten met een bloedonderzoek. Voedingssupplementen met kalium bevatten meestal onvoldoende kalium om een tekort eraan op te lossen.