hoe komt het dat ik sinds antidepressiva gevoeliger ben voor horror?

als kind kon k al alles zien horror en bloed ingewanden gewoon kijken en lekker bij eten. maar sinds ik antidepressiva slik kan ik op tv niet eens een operatie zien of iemand die een puist uitdrukt dan moet k mn ogen sluiten van walging en krijg k zelfs rillingen en kan niet meer eten hoe kan dat?

Toegevoegd na 4 uur:
de depressie is iets van 2 jaar geleden dus in MINJEUGD WAS IK NORMAAAAL

Toegevoegd na 3 dagen:
SINDS 2 JAAR SLIK IK MEDS EN DAT HEEFT NIKS MET MIJN JEUGD TE MAKEN. IK BEDOEL VAN NATURE BEN IK IEMAND DIE NIET SNEL IETS VIES VIND. EN PAS SINDS 2 JAAR DOOR DIE MEDS WEL 2 JAARTJES DUS DAARVOOR MAANDJE DEPRESIEF EN NIET MN HELE LEVEN

9 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Je kon als tiener goed tegen horror.
Nu slik je antidepressieva, en kun je daar niet meer tegen.
Het zou mogelijk zijn dat het niet aan je medicatie ligt, maar aan de reden dat je antidepressieva slikt. Je bent blijkbaar depressief ( geweest). Dat maakt dat je emotionele " huishouding" in onballans is. Bij zware depressiviteit ervaar je nauwelijks emoties. Alles lijkt op slot, vergelijkbaar met een auto op de handrem. Wanneer de antidepressiva begint te werken, gaan de emoties vaak eerst even in een soort " sputterstand" . Het schiet soms een tijdje door. Vaak gebeurt het ook dat iemand dan pas verdriet voelt, veel moet huilen of zich rusteloos voelt.
Ook dit is een fase. Wanneer je door de opstartfase heen bent zullen je emoties een gezonder evenwicht vinden.
Ik wens je snel een gezond evenwicht toe.
9 jaar geleden
19belle87
9 jaar geleden
OMG IK WAS IN MIJN JEUGD NORMAAAAL en dr zin zoveel mensen die spinnen eng vinden en heel veel die spinnen geweldig mooie huisdieren vinden. dat maakt ze niet ABNORMAAAL!!!! ik kan gewoon tegen een stootje en ik vind minder snel iets vies. sommige mensen worden al vies van de gedachte van iets en anderen vinden het geen probleem maakt ze niet gestoord ofonemotioneeel!!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Erna, een +
Over het algemeen is een veelgehoorde klacht dat antidepressiva juist emoties onderdrukken. Mensen voelen zich er soms een beetje afgestompt onder. In jouw geval lijkt het erop dat de emoties juist heftiger zijn geworden. Dit zou ook aan de onderliggende depressie zelf kunnen liggen. Mensen met een depressie zijn vaak ook angstiger en labieler. Misschien leg je dus ten onrechte de koppeling met de antidepressiva.
Je schrijft niet hoe lang je het antidepressivum al slikt en of het een goed effect heeft op je depressiviteit. Meestal is het zo dat bijwerkingen met name in de eerste 2-4 weken voorkomen en wanneer het middel na enkele weken een goed effect heeft, verbeteren meestal ook klachten als angst en labiliteit.