verslaafd aan laxeer pillen, heb ik dan een beginnende eetstornis?

sinds een paar weken ben ik er achter dat als ik laxeerpillen slik ik afval
en nu is het zo dat ik graag 5 kilo kwijt wil en ik nu per dag 4 pillen slik

is dit gevaarlijk ?
heeft iemand ervaring met het slikken van laxeerpillen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Ritsuka
12 jaar geleden
Niet doen, zeer ongezond!
Ritsuka
12 jaar geleden
Die kilos gaan echt niet blijvend weg op die manier, en je hele verteringsstelsel gaat naar de knoppen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je darmen worden op deze manier lui, dan krijg je constipatie en kom je alleen maar dieper in de problemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je darmen lui worden, heb je juist toch constant diaree..?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee je darmen trekken niet meer samen waardoor het voedsel blijft zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ohja, klopt, sorry :D

Het beste antwoord

Ja, dit is gevaarlijk. En wel om meerdere redenen.

Ten eerste: laxeerpillen zijn alleen nuttig om een tijdelijk probleem op te lossen. Daarvan is bij jou geen sprake.

Ten tweede: laxeerpillen zijn in principe slecht. Dat is niet erg als je daarmee een probleem oplost dat nog erger is dan het slikken van laxeerpillen - maar ook daarvan is bij jou geen sprake. Het enige dat jij ermee bereikt is dat je niet alleen minder calorieën binnenkrijgt, maar ook minder van alle noodzakelijke, onmisbare voedingsstoffen.

Ten derde, en wellicht het belangrijkste:
Stel dat jij inderdaad 5 kilo afvalt door die laxeerpillen. Dan is je doel behaald - maar je eetgewoonten zijn niet veranderd. Dat betekent dat je maar één manier hebt om op je nieuwe gewicht te blijven: levenslang laxeerpillen slikken.

Dat laatste wil je niet - ik denk dat ik dat niet hoef uit te leggen, toch?
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
djw voor je tips

Andere antwoorden (2)

Het langdurig slikken van laxeermiddelen is naar mijn weten wel gevaarlijk. Jouw darmen weten dalijk niet meer hoe ze hun goede weerstand moeten houden en hoe ze het beste kunnen werken.
Als je verslaaf aan laxeermiddelen bent, ómdat je er zoveel van af valt, heb je niet gelijk een eetstoornis, want, zoals de naam al zegt, is het een EET stoornis, en bij jouw voorbeeld heeft het niks met eten te maken.
WEL als jij daarbij ook sterk oplet wat je eet. En je vooral de laxeermiddelen neemt zo van: dan ben ik dat vieze vette eten kwijt!
Dat zijn wat extra dingen waar je dan naar moet kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het langdurig slikken van laxeermiddelen is gevaarlijk.

Je spijsverteringskanaal (maag en darmen) kunnen hiervan beschadigingen oplopen. Hierdoor is het weer mogelijk dat je stofwisseling niet optimaal functioneert, waardoor alle vitaminen en mineralen niet worden opgenomen. Je kunt spierkrampen krijgen die dan weer tot hartritmestoornissen en op zijn ergst tot een hartstilstand kunnen leiden.

Als je wilt afvallen, kun je beter kijken waar je valkuilen zitten, bijvoorbeeld snoep je teveel tussendoor of drink je veel frisdrank. Het is belangrijk als je wilt afvallen om dit op een gezonde manier te doen.

Voor tips over gezond afvallen
http://fat-attack.webklik.nl/page/home