wat gebeurt er alls je knallende hoofd pijn hebt neemt een morfine pil neemt ??

ik slik gewoon alltijd tegen hoofpijn ubrofan 400 maar ik vroeg me dus af wat der gebuerd alls je een morfinein pil neemt hoe lang het duurt voor dat het inwerkt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
12.9K

Het beste antwoord

Wat er gebeurt, is afhankelijk van de dosering die je neemt en het feit of je lichaam al in enige mate is gewend aan opiaten. Bij morfine verwacht je in het begin - naast natuurlijk een afname van pijn - veel bijwerkingen. Vooral misselijkheid (soms met braken), sufheid, slaperigheid, duizeligheid, een licht gevoel in het hoofd, droge mond, obstipatie, veranderde dromen en nachtmerries, verwardheid, stemmingsveranderingen, zweten, buikpijn, jeuk en hoofdpijn(!) komen veel voor. De meeste van deze bijwerkingen verdwijnen bij langdurig gebruik, op de obstipatie na.

De morfinepillen (oraal ingenomen) beginnen te werken na ongeveer een uur, bij de retard tabletten (gereguleerde afgifte) kan het wat langer duren. Zetpillen werken wat sneller en injecties nog sneller. Verder zijn er nog allerlei andere opiaten met vrijwel gelijke of redelijk gelijksoortige werking die een andere manier van toediening en daarmee ook een andere werkingsduur kunnen hebben.

Morfine en andere opiaten zijn voor acute pijn in de thuissituatie vaak weinig bruikbaar, behalve voor huisartsen. Voor een echt snelle pijnvermindering is een injectie nodig, en omdat de bijwerkingen vooral in het begin van de behandeling optreden, is het bij patiënten met chronische pijn vaak nodig om langzaam op te bouwen tot het juiste niveau van pijndemping bereikt is.

Ernstige hoofdpijn zal zelden behandeld worden met morfine, tenzij het gaat om langdurige pijn waarvan de oorzaak bekend is. Bij migraine zijn triptanen veel effectiever dan morfine of andere opiaten, en bij een aanval van clusterhoofdpijn is toediening van zuivere zuurstof vaak de beste manier om een aanval af te breken. Ook hierbij worden wel triptanen gebruikt.

Een aanval van acute en zeer ernstige hoofdpijn waarvan je de oorzaak niet weet, verdient absoluut medische aandacht. Het achterhalen van de oorzaak is dan belangrijker dan het onderdrukken van de pijn.

Normaal gesproken verwacht je dat acute hoofdpijn goed reageert op paracetamol eventueel gecombineerd met een NSAID als ibuprofen of naproxen. Rust, gaan liggen en eventueel de kamer verduisteren kunnen ook helpen. Soms helpt het om je slapen of je voorhoofd te masseren of om een koud - of soms juist warm - kompres op je voorhoofd te leggen. Blijf je ondanks die maatregelen ernstige hoofdpijn houden, waarschuw dan een arts.

Heb je regelmatig ernstige hoofdpijn, maak dan een afspraak bij je huisarts om behandelopties en eventueel aanvullende onderzoeken te bespreken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je morfine neemt tegen hoofdpijn, dan mag je verwachten dat de hoofdpijn afneemt. Hoe snel het gaat werken hangt nogal af van welke soort morfine je neemt. Er bestaan namelijk allerlei verschillende morfine-achtige medicijnen, die zich allemaal net even anders in je lichaam gedragen. Bij de ene duurt het lang voordat het werkt maar houdt de werking lang aan; bij andere komt de werking juist erg snel maar kortdurend. Daar naast spelen de dosering, eventuele gewenning, individuele verschillen tussen patiënten, enz ook een rol.
Bij de normale, standaard morfine tabletten komt de werking vrij langzaam op en is de werking na ongeveer een uur.

Overigens is morfine niet een goed middel tegen hoofdpijn. Paracetamol in voldoende dosering of een middel als ibuprofen zou mijn eerste keus zijn. Paracetamol heeft minder bijwerkingen dan andere pijnstillers. Als één van deze middelen onvoldoende werkt mag je ze ook samen nemen. Meestal werkt dat beter dan een enkel tabletje morfine.
Daar naast kent morfine nogal wat bijwerkingen die eigenlijk niet in verhouding staan tot de klachten.