Is limoensap schadelijk bij medicijn gebruik?

Een kneepje in het flesje water dat ik drink!

6 jaar geleden
7.5K
Thecis
6 jaar geleden
Dit kan je het beste navragen bij uw apotheker. Grapefruit is een bekende die invloed kan hebben op medicijnwerking, van limoensap weet ik het niet zeker.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een kneepje in een flesje water zal meestal geen probleem zijn, maar kijk voor de zekerheid in de bijsluiter van de medicijnen die je egebruikt, of vraag het na bij je arts of apotheek.
stiena58
6 jaar geleden
In de bijsluiter staat :Niet meer dan 2 kleine glaasjes per dag!!!
op de verpakking staat : geen grapefruitsap gebruiken!!!!
Wat moet ik hier nu mee!!!!!?????
LeonardN
6 jaar geleden
Limoen is geen grapefruit zover ik weet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat je hiermee moet lijkt me dan toch duidelijk? Geen grafefruitsap gebruiken. Limoen is iets anders dan grapefruit, dus drink gerust je limoensap.
stiena58
6 jaar geleden
@ LeonardN
Dat limoen geen grapefruit is dat weet ik ook wel!!!!
@ JanJ2002
Wat ik wil weten is op het recept staat geen grapefruit gebruiken en in de bijsluiter staat wat anders! Het gaat erom dat het een zuurproduct is met bepaalde stoffen die niet goed reageren samen met medicatie.
LeonardN
6 jaar geleden
"In de bijsluiter staat :Niet meer dan 2 kleine glaasjes per dag!!!" Twee glaasjes wat? Het gaat erom dat het een zuurproduct is met bepaalde stoffen die niet goed reageren samen met medicatie. Juist dus mag je geen grapefruitsap, en als je snapt dat limoensap wat anders is, met andere stoffen dan mag je dat wel drinken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Niet alle zure producten bevatten dezelfde stoffen! Van grapefruit is bekend dat daar een stof in zit die de werking van een bepaald enzym in het lichaam afbreekt. Dat enzym is nodig voor de correcte werking van geneesmiddelen. Limoen bevat deze stof niet.
https://www.leef.nl/kennisbank/grapefruit-en-medicijnen
Je zegt hierboven dat in de bijsluiter staat "niet meer dan 2 kleine glaasjes per dag" maar wat bedoelt men dan, 2 kleine glaasjes wat?
LeonardN
6 jaar geleden
Om welk medicijn gaat het eigenlijk?
stiena58
6 jaar geleden
medicatie voor cholesterol.
de info gaat over grapefruit en in de bijsluiter staat dat je niet meer als 2 kleine glaasjes grapefruitsap mag ,en op de verpakking van het medicijn staat geen grapefruitsap.En dan heb ik het over de medicatie van een medicijn!

Antwoorden (1)

Volgens http://goedgezond.info/2016/07/01/7x-voeding-die-niet-samen-met-bepaalde-medicijnen-gaat/ kun je limoen beter niet met anti-hoestmiddelen combineren, omdat deze combinatie suffigheid kan uitlokken en zelfs hallucinaties.

Je schrijft dat je niet meer dan twee glaasjes per dag van het medicijn mag nemen, dus wellicht betreft dat een hoestdrank. Dan kan limoen dus inderdaad schadelijk zijn.

Verder wordt in het algemeen afgeraden om medicijnen met sap in te nemen, omdat de werking van het medicijn erdoor beïnvloed kan worden. Dus gaat het om een ander medicijn dan een anti-hoestmiddel dan kun je dat het beste met zuiver water innemen.

Natuurlijk kun je buiten het medicijn slikken gewoon water drinken met een druppel limoensap erin. Dat is verder alleen maar gezond en onschadelijk.
Amadea
6 jaar geleden
stiena58
6 jaar geleden
Dan heb ik me niet goed uitgedrukt.
In de verpakking van het medicijn zit een bijsluiter en daarop staat dat je niet meer als 2 kleine glaasjes grapefruitsap mag en op de verpakking staat geen grapefruitsap!
Maar ik heb mijn antwoord al gekregen .....Limoensap kan geen kwaad!!