Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan langer gebruik van melatonine in verhoogde dosis dan voorgeschreven een negatief effect hebben?

Kan langer gebruik van melatonine in verhoogde dosis dan voorgeschreven een negatief effect hebben?
Ik moest dit enkele dagen nemen, maar inmiddels is het al een tijd. Bij stoppen voel ik mij de dag erna helemaal sloom.

2 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Melatonine is niet getest als medicijn, maar op de markt verschenen als voedingssupplement. Er zijn dus geen uitgebreide studies naar effecten op de lange termijn.
Volgens Shawn Stevenson (boek Sleep Smarter) kan langdurige inname van melatonine de natuurlijke aanmaak steeds verder doen afnemen, waardoor je ervan afhankelijk kunt worden. Doch hierover verschillen de meningen.

Een onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen toonde het volgende aan.
Opmerkelijk is dat er geen verschil werd gevonden tussen een dosering van 0,5 en 5,0 mg melatonine. Een hogere dosis lijkt niet meer effect te hebben dan een lagere dosis.
Er zijn verschillende bijwerkingen gerapporteerd zoals maagdarmklachten, hoofdpijn, koorts, duizeligheid, nachtmerries, brandend maagzuur, hongergevoel. slaperigheid, verwardheid en moeheid zijn gemeld. Zie voor details:
https://pure.rug.nl/ws/portalfiles/portal/14439098/Melatonine.pdf

Niet stoppen lijkt meer bijwerkingen te hebben dan wel stoppen.
(Lees meer...)
SimonV
2 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding