Hoe gevaarlijk is het om druivenpit extract (OPC) te combineren met vitamine K2?

Ik lees dat men vitamine K2 niet mogen combineren met bloedverdunners zoals warfarine ==>

"Het gebruik van vitamine K-antagonisten (bloedverdunners zoals warfarine) wordt geassocieerd met toename van verkalking van de hartklep en coronaire slagaders. Patiënten die warfarine gebruiken en een lage inname van vitamine K innemen hebben beduidend meer kans op een instabiele internationale genormaliseerde ratio INR (meting stollingstijd) in vergelijking met patiënten die hogere hoeveelheden vitamine K innemen."

Ik heb hierbij enkele vragen:

1. Zijn het enkel warfarines die een interactie veroorzaken of ook apspirines?

2. Hoe zit het dan met druivenpit extract en met OPC's (oligomere proanthocyanidinen), deze stoffen hebben ook een bloedverdunnend effect, hebben deze stoffen ook een interactie met vitamine K2 of niet zo zeer?

Wat meer informatie over OPC's (bron Wikipedia):

"Proanthocyanidine werkt gunstig in op de bloedvaten en onderdrukt de aanmaak van het eiwit endotheline-1 dat bloedvaten vernauwt. Dit kan de Franse paradox verklaren. Blauw druivensap levert nog meer proantocyanidine dan rode wijn. Het komt ook voor in cacaobonen. Proeven wijzen uit dat dit aderverkalking tegengaat. Proanthocyanidine kan door de bloed-hersenbarrière heen en werkt dus ook in op de bloedvaten in de hersenen.

Proanthocyanidine is een antioxidant 20 keer sterker dan vitamine C en 50 keer sterker dan vitamine."

https://nl.wikipedia.org/wiki/Proanthocyanidine

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
8.9K

Antwoorden (2)

OPC flavonoïden hebben een breed scala aan effecten, waaronder antioxidant, vaatverwijdende, anti-lipoperoxidant activiteit en bloedplaatjesaggregatie remmende eigenschappen. Dat laatste betekent ook, dat het invloed heeft op de bloedstolling.
Antistollingsmedicijnen (anticoagulantia) zorgen ervoor dat het bloed minder snel stolt.
Stollingsremmers zijn krachtige antistollingsmiddelen, die de werking van vitamine K remmen. Deze vitamine speelt dus een belangrijke rol bij de bloedstolling. VKA staat dan ook voor Vitamine K-antagonisten.
Mensen die antistollingsmiddelen krijgen worden regelmatig gecontroleerd op de INR.
INR staat voor International Normalized Ratio. Een INR van 1.0 is de normale waarde voor mensen die geen antistollingsmiddelen gebruiken. Afhankelijk van het soort aandoening waarvoor iemand antistollingsmedicijnen slikt, wordt gestreefd naar een INR tussen de 2.0 en de 4.0.
Als je dus antistollingsmiddelen gebruikt moet je NIET gaan experimenteren met vitamine K, OPC of aspirine (ook antistollend). Zelfs bepaalde groenten zoals broccoli en spinazie beïnvloeden de INR (i.v.m. de vele vit K).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hallo, bedankt voor de uitgebreide uitleg, nee ok neem geen klassieke antistollingsmiddelen maar ben wel aan het experimenteren met vitamine K2, druivenpit extract en omega-3 visolie capsules, ik vraag mij af of deze 3 producten wisselwerkingen hebben?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@memo951
Omega-3 visolie capsules hebben gen invloed op de andere twee. Zoals ik uitgebreid in het antwoord heb aangegeven beïnvloeden vit K en druivenpit extract elkaar wel. Beiden hebben invloed op de bloedstolling. Als je echter niet op de stolling hoeft te letten (i.v.m. hart en vaatziekten) hoef jij je daar geen zorgen over te maken. Bedenk echter wel, dat te veel supplementen ook niet goed zijn en gezond eten veel beter is. De rest heb je dan niet nodig.
tinus1969
4 jaar geleden
@memo951 wat wil je met die experimenten bereiken?
Er staat niet zozeer dat je warfarine niet mag combineren met vitamine K maar dat warfarine en vitamine K tegengestelde effecten hebben. Daarom is een stabiele inname van vitamine K belangrijk, om ook een stabiele INR te hebben.

De andere stoffen die je noemt hebben een geheel ander werkingsmechanisme (als ze al werken; dat is mbt OPCs controversieel).
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@tinus1969
Mensen die door de trombosedient op INR worden gecontroleerd mogen geen vitamine K slikken, juist om de INR een beetje constant te houden. Er zijn sowieso al veel invloeden van o.a. eten en drinken (b,v ook grapefruit mag niet) die de INR beïnvloeden.
tinus1969
4 jaar geleden
@Elder161
"Mensen die door de trombosedient op INR worden gecontroleerd mogen geen vitamine K slikken, juist om de INR een beetje constant te houden."
Wat voor die mensen vooral belangrijk is, zie zowel link als de toelichting op oorspronkelijke vraag, is dat ze een constante hoeveelheid vitamine K eten, en dus iig niet gaan experimenteren. Deze quote is daarbij interessant:
"Patiënten die warfarine gebruiken en een lage inname van vitamine K innemen hebben beduidend meer kans op een instabiele internationale genormaliseerde ratio INR (meting stollingstijd) in vergelijking met patiënten die hogere hoeveelheden vitamine K innemen."
Dus: weinig vit K geeft meer schommelingen.