Is Cabergoline schadelijk voor de gezondheid en is het normaal dat de arts dit voorschrijft?

Ben 24 jaar oud en sinds 10mrt 2011 gestopt met de pil. Was er gewoon zat van. Libido 0.0, vaak moe, vaak rare vaginale klachten.. Sindsdien niet meer ongesteld geweest. Via de Gyn MRI scans laten maken en bloedonderzoek. Resultaat: te hoog prolactine, 1400 dacht ik ofzo, weet niet welke eenheid. Moet nu cabergoline 0,5mg gaan slikken 2x per week. Nu las ik in de bijsluiter nogal huiveringwekkende bijwerkingen. Ik ben pas 24 en wil de aankomende 5 jaar niet zwanger raken.

Hou niet zo van medicijngebruik, gebruik liever niets! Is het raar dat de dokter dit voorschrijft? Is het nodig om te menstrueren en kan het kwaad wanneer je niet menstrueert? Zou ik vanzelf mijn cyclus weer terug krijgen? Is het niet beter om gewoon weer de pil te gaan slikken en over 5 jaar cabergoline te gaan gebruiken? Heb het idee dat ik op de hoop gegooid ben en maar het meest gangbare medicijn voorgeschoteld heb gekregen.

Gister met het medicijn begonnen en super slecht geslapen. Denk toeval, heb ook tentamens, maar het feit dat ik iets moet slikken waarvan ik echt niets af weet bevalt me niet zo erg, vooral niet omdat ik denk dat het niet nodig is.

Wie o wie weet meer over mijn situatie of heeft iets vergelijkbaars meegemaakt en kan mij advies geven?

Heel erg bedankt alvast!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Ik ben niet bekend met deze situatie, maar als ik in onderstaande link lees waar deze medicatie voor bedoeld is, vind ik het vreemd dat de arts hem voorschrijft. Het is bedoeld voor het opheffen van onvruchtbaarheid terwijl je op dit moment helemaal niet vruchtbaar wil zijn.

Het lijkt er op dat de arts hem in jouw geval voorschrijft puur om je cyclus weer op gang te helpen. Als jij er geen last van hebt dat je niet ongesteld wordt, zou ik het rustig nog een half jaartje aankijken. Maar goed, ik ben geen arts, het zou kunnen dat het bij langer wachten moeilijker wordt om je cyclus weer op gang te krijgen, dus bespreek dit met je dokter.

En de Pil opnieuw gaan gebruiken omdat je dan weer een cyclus zou hebben, is onzin, want met de pil heb je geen natuurlijke cyclus en het bloedverlies bij pilgebruik heeft ook niets te maken met een menstruatie.

Vertrouw er niet te hard op dat je onvruchtbaar bent nu je niet ongesteld wordt. Dus gebruik wel een voorbehoedmiddel als je vrijt (ook voor de SOA's).

De belangrijkste bijwerking van cabergoline zijn trouwens slaapaanvallen. Lijkt me behoorlijk vervelend!