bestaat er medicatie om de lever te reinigen?

Ik zou graag mijn lever eens zuiveren. Ik heb het gevoel dat deze niet optimaal werkt en wil alle toxines en onzuiverheden er uit halen.

Ik heb al gelezen over een zuiveringsproces waarbij een combinatie van vasten, water drinken en een soort zout wordt gebruikt, maar dit zie ik niet echt zitten.

Bestaat er echte medicatie om dit wel te doen?

Bedankt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Wanneer je lever niet goed functioneert, moet je naar een arts. Maar er zijn geen middelen die de lever "reinigen". De lever reinigt juist ons lichaam, en bijna alle geneesmiddelen moeten in meer of mindere mate door de lever worden verwerkt of afgebroken. Een geneesmiddel om de lever te "reinigen" klinkt alleen daarom al heel vaag (en vooral heel alternatief c.q. onwetenschappelijk, als ik eerlijk ben).

Bij een acute leververgiftiging kunnen er afhankelijk van de stof die de vergiftiging veroorzaakt, soms middelen worden gegeven die dit tegengaan. Paracetamol kan bijvoorbeeld vooral in grotere doses of bij langdurig gebruik de lever beschadigen. Wanneer dit over een langere tijd gebeurt is er weinig aan te behandelen met medicatie, behalve natuurlijk dat dan de medicatie die de lever zwaar belast, indien mogelijk gestopt moet worden. Ook alcohol moet je dan absoluut laten staan. Maar bij een overdosis van paracetamol kan soms acuut leverfalen worden voorkomen door acetylcysteïne toe te dienen via het infuus.

Als een lever te zwaar beschadigd is, bijvoorbeeld omdat de lever echt is vergiftigd, dan is op den duur een levertransplantatie nog de enige behandeling die de patiënt het leven kan redden.

Als je "het gevoel hebt" dat je last hebt van bepaalde toxines, is er geen enkele reden om aan te nemen dat dit daadwerkelijk iets met je lever te maken heeft. In de reacties onder de vraag zie ik wel dat je opmerkt dat je wel eens een gelige kleur hebt. Dát kan inderdaad iets met je lever te maken hebben. Klachten als moeheid, malaise of misselijkheid zouden wel voor kunnen komen bij leverziekte, maar die klachten zijn ZO aspecifiek en kunnen dus ZO ontzettend veel oorzaken kennen, dat het niet logisch is om aan de hand dáárvan aan een leverprobleem te denken. Wanneer je echter last hebt van geelzucht of extreme jeuk en je hebt daarnaast ook nog klachten van vermoeidheid en malaise en/of je drinkt veel alcohol of gebruikt (veel) medicatie waarvan bekend is dat het erg belastend is voor de lever, dan ga je eventueel wél in die richting denken. Maar los daarvan zijn zowel aanhoudende klachten van moeheid en malaise als geelzucht elk in zichzelf al redenen om je huisarts te consulteren. Je kunt beter je huisarts zijn of haar werk laten doen dan dingen gaan uitproberen met wat je leest op internet. Zéker als het inderdaad met je lever te maken zou hebben: je hebt er immers maar één, en zonder kunnen we niet leven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
precies, gewoon huisarts
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Super antwoord! Dat goud in deze categorie is zeker verdiend. Ik zal mijn huisarts raadplegen. Bedankt!