Grijpt een betablokker nu in op de spier of op de zenuwcellen?

Bisoprolol is als betablokker een medicijn voor hartklachten ed. Maar is dat nou een antagonist voor zenuw of voor spierreceptoren?

8 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Betablokker verhinderde de werking van adrenaline op de beta receptoren. Beta-receptoren worden onderverdeeld in twee hoofdtypes: de beta-1 en beta-2 receptoren. Betablokkers werken voornamelijk op de beta-1 receptoren. Deze bevinden zich vooral op de cellen die het hartritme beïnvloeden (de pacemakercellen) en de spiercellen van het hart zelf. Hierdoor veroorzaken betablokkers een daling van het hartritme en verlaging van de bloeddruk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969: waarom geef je een link in het Engels...Er zijn altijd mensen, vooral ouderen boven de 75, die dit niet of moeilijk kunnen lezen.
erotisi
8 jaar geleden
Vreemder vind ik eigenlijk dat het antwoord spiercellen luidt terwijl de bijlage gaat over zenuwcellen. In https://nl.wikipedia.org/wiki/Orthosympathisch_zenuwstelsel Wordt evenwel gesproken over 'Het orthosympathische deel zorgt bij activiteit van het lichaam onder andere voor een hogere hartslagfrequentie, verwijding van de bloedvaten in de spieren door aanwezigheid van bèta 2-receptoren in de bloedvaten.' Zijn het dan toch de zenuwcellen die dan weliswaar de spiercellen beinvloeden?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het zijn vaak de zenuwcellen die een signaal geven aan aan de spiercellen dat er iets moet gebeuren. Dit doet de zenuwcel door de vrijstelling van noradrenaline (in het sympatisch zenuwstelsel). Dat noradrenaline (NA) gaat een bepaalde reactie uitoefenen op de spiercel. Dit gaat het doen door te binden op een adrenerge receptor, in dit geval de beta receptor. Als je deze receptor gaat blokkeren (op de spiercel) met een zogenaamde beta blokker, dan kan NA zijn functie hier niet meer uitoefenen. Er zitten ook beta receptoren op vetcellen, dus ze kunnen ook nog aangrijpen op vetcellen in principe. Er zijn ook presynaptische beta receptoren, dus ja beta blokkers zullen aangrijpen op zenuwcellen, maar dit is een klinisch verwaarloosbaar aspect.
Bisoprolol grijpt daarnaast ook nog eens aan op de AV-knoop. Dus beta blokkers werken eigenlijk grotendeels via spiercellen, maar ze grijpen niet uitsluitend aan hierop.
tinus1969
8 jaar geleden
@azaklaia, omdat in deze link het duidelijk staat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mits men vloeiend engels kan lezen en begrijpen, anders heeft niemand wat aan deze Engelstalige wetenschappelijke link met technische tekeningen gelardeerd met allerlei Latijnse medische benamingen.
erotisi
8 jaar geleden
Als ik mezelf dan goed wil uitdrukken. is een betablokker dus een antagonist van stoffen van de zenuwcel maar grijpt de betablokker dus in op de spiercel.
Wat dat betreft was mijn vraag met uitleg een beetje dubbel
tinus1969
8 jaar geleden
@azalaia, maar het is dan ook een bron. het natwoord stata gewoon gegeven (hier heel simpel; spiercellen)
tinus1969
8 jaar geleden
@erotisi, heb je enig idee hoe signaal overdracht tussen zenuw- en spiercellen (in de zgn synapsspleet) verloopt? Zonee, verdiep je daar eens systematisch in.
erotisi
8 jaar geleden
Enig idee wel. Maar klopt het niet wat ik zei dan? Indien zo wat niet?
tinus1969
8 jaar geleden
@erotisi, strikt genomen klopt het wel -maar het lijkt net alsof je het verband met het grotere geheel niet ziet.
erotisi
8 jaar geleden
Vertel me dan wat je bedoelt met het grotere geheel, wat bedoel je daarmee, lijkt me interessant een leerzaam?!
Bètablokkers:
Bètablokkers zorgen ervoor dat het stresshormoon adrenaline zijn werk minder goed kan doen. Bètablokkers worden aan hart- en vaatpatiënten voorgeschreven om het hart te ontlasten. Ook mensen met een hoge bloeddruk krijgen ze vaak voorgeschreven.