zijn de voedingssuplementen uit de grootwarenhuizen en drogisterijen echt zo minderwaardig van kwaliteit?

Men beweert dat de meest belangrijke ingrediënten in de voedingssuplementen welke men buiten een erkende apotheek koopt eigenlijk onvoldoende zijn van dosering om hun bijdrage te leveren bij het goed of beter functioneren van het een of ander.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plek van verkoop heeft er op zich niks mee te maken, het gaat om wat erin zit:
http://www.sunwarrior.com/news/natural-vs-synthetic-vitamins/
Ritsuka
9 jaar geleden
het beste is natuurlijk uit je voeding halen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En eventueel in overleg met de huisarts extra vitaminen en mineralen slikken als uit je voeding geen optie of mogelijkheid is.
Cryofiel
9 jaar geleden
Maar normaal gesproken heb je niets extra's nodig. Tenzij je een stofwisselingsziekte hebt, of bijvoorbeeld extreem hevige menstruatie, of een ander lichamelijk probleem.
tinus1969
9 jaar geleden
"men beweert.." dat is weer erg vaag. Wie beweert dat? Overigens hebben Nederlanders 's winters massaal vitamine D tekort, en bijslikken is een goed idee (of een paar keer per week makreel en haring).

Het beste antwoord

Beste Helene,

laat ik beginnen met mijn mening te geven: dat voedingssupplementen helemaal niet nodig zijn. Er zijn bedrijven die hier schatten aan verdienen en veel reclame maken om ons die middelen [vooral vitaminen en mineralen] aan te praten.
Dan ga ik het nu wat nuanceren: er zijn inderdaad voedingsstoffen waaraan je soms extra behoefte kunt hebben. Normaal gesproken zou je die binnen moeten krijgen door voldoende verse groente te eten (en ook in diepvries- en blikgroenten of uit een potje zit nog steeds een redelijke hoeveelheid vitaminen en mineralen).

Van de meeste vitaminen krijg je met een normaal voedingspatroon [de schijf van vier of vijf, hierover denken voedingsdeskundigen ook wat verschillend] voldoende binnen. Eet geregeld brood, peulvruchten, graanproducten, groente (bladgroenten maar ook bieten, wortelen enz.) , af en toe vlees of vis (kan ook als broodbeleg) en vet/olie. Melkproducten mogen, maar die heb je als volwassene niet echt nodig. Vrouwen 40+ gebruiken vanwege de calcium die daarin zit (tegen osteoporose) soms veel melk.

In de winter wordt vaak aangeraden om extra vitamine c te eten omdat dit de reputatie heeft, je weerstand te verhogen [wat waarschijnlijk wel klopt]. Paprika, kiwi' s en citrusvruchten zitten er vol mee. veel vitaminen en mineralen krijg je binnen door gewoon brood te eten. In veel bladgroenten [ook uit de diepvries] zit ijzer.

eigenlijk heb je voedingssupplementen alleen nodig wanneer je bijvoorbeeld topsport bedrijft (je spijsvertering is dan niet in staat om het verbruik bij te houden) of wanneer je alleen maar vla zou eten (dit komt voor bij drugsverslaafden).

Overigens zijn alle verkochte voedingssupplementen voorzien van een etiket waarop staat wat er in zit. Dit wordt in Nederland geregeld gecontroleerd.Op het etiket van alle voedingssupplementen in Nederland en België staat (dit is wettelijk verplicht!)
dat voedingssupplementen niet als vervanging voor een gevarieerde voeding mogen worden gebruikt. Dat zegt eigenlijk al genoeg.

Er bestaat niet zoiets als de ' kwaliteit' van foliumzuur of vitamine B6, dit zijn gewoon chemische stoffen die altijd dezelfde samenstelling hebben. Alleen de samenstelling per tablet kan natuurlijk flink verschillen (en de dosering!). Hun werking is in veel gevallen niet wetenschappelijk aangetoond (zie de bronvermelding).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"dit zijn gewoon chemische stoffen die altijd dezelfde samenstelling hebben. "
Dat is juist niet zo, de samenstellingen zijn anders:
http://www.sunwarrior.com/news/natural-vs-synthetic-vitamins/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Jackd,
Als je mijn antwoord leest zie je dat ik echt geen voorstander van die pillen ben. Maar vitamine B6 is vitamine B6, hoe het ook ontstaat. Wijkt het af, dan moet het ook anders genoemd worden. En soms is 'synthetisch A' inderdaad iets anders dan 'natuurlijk A'. Maar dan staat er toch niet voor niets bij dat het synthetisch is? Eenzelfde discussie gaat over 'natuurlijk' en 'natuuridentiek'. Wel duidelijk is dat rechts- en linksdraaiende stoffen (met dezelfde bruto samenstelling) zich in ons lichaam verschillend gedragen. Heb je iets aan mijn reactie?
Utrecht
9 jaar geleden
@Jackd. Als je andermans (m.i. correcte antwoord en beredennering) in twijfel trekt, wil je dan wel een betrouwbare bron aanhalen? Sunwarrior is niet echt een neutraal wetenschappelijke bron maar een sterk gekleurde activistische leverancier (met dus commerciele belangen).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
C6H8O6 is C6H8O6, of je het nu uit een sinaasappel haalt of in het laboratorium in elkaar knutselt, En dat geldt voor alle vitaminen : het gaat om de chemische samenstelling, ook als die natuurlijk is van oorsprong.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@WillemNeoChorio:
Ik ben het grotendeels met je tekst eens, alleen juist niet met het gedeelte wat er vitamines gaat. Je punt is dat (als je ze neemt) het niet uitmaakt welke. (zo komt het tenminste bij mij over)
Mijn punt is dat de molecuul structuren verschillen en dat het om verschillende stoffen gaat met dezelfde overkoepelende aanduiding.
Om het bij vit A te houden (vit B is veel ingewikkelder)
Op een potje staat: vitamine A en de dosering. Bij de ingredienten wat er precies in zit. Voor velen is het lastig de verschillen te indekken, zonder internet bijna onmogelijk". @Utrecht: Nee.
Op die site staat snel en duidelijk het verschil in vitamine soorten.
Als je grote onwaarheden ziet over vitamines, zeg je het maar.
De gedachte achter de site vind ik een zeer slechte (vegan is nogal ongezond) maar dat geldt ook voor veel wetenschappelijke bronnen die veelal van medicijn verkopers komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Medicijnverkopers zijn geen wetenschappelijke en zeker geen onbevooroordeelde bronnen. Maar neutrale bronnen zijn zeker te vinden,
Maar bronnen die raken aan het kwakzalfcircuit - of het nu een vegansite is of iets mafs pseudowetrenschappelijks als orthomoleculaire geneeskunde ofzo - zijn haast per defintie onbetrouwbaar. Die kunnen we net zo goed weglaten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@marleen:
vit C is een goed voorbeeld van een grote groep stoffen waarvan de goedkoopste veel verkocht wordt.
Kijk eens naar de foto rechts in deze link:
http://www.npowetenschap.nl/nieuws/artikelen/2005/juni/Vitamine-C-en-verkoudheid.html
Dat ziet er heel wat complexer uit dan jouw vit C.
C6H8O6 is enkel de kern van een natuurlijk vit C molecuul.
Zo is er ook een vorm die vet oplosbaar is en wel in de hersenen kan komen, enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met Medicijnverkopers heb ik over de fabrikanten en wat ze aan onderzoeken produceren wordt zeker wel als wetenschappelijk gezien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar dan heb je het over hulpstoffen en niet meer over de vitaminen zelf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, ik heb het nergens over hulpstoffen, mijn voorkeur (als je neemt) gaat sowieso uit naar supplementen in poedervorm zonder hulpstof.
Vit C in zijn natuurlijke vorm is een zeer gecompliceerd molecuul.
vergelijk asborbinezuur maar met het molucuul dat die man vastheeft:
http://www.worldofmolecules.com/antioxidants/vitaminc.htm
tinus1969
9 jaar geleden
@Jackd, jes chreef:
Kijk eens naar de foto rechts in deze link:
http://www.npowetenschap.nl/nieuws/artikelen/2005/juni/Vitamine-C-en-verkoudheid.html
Op die foto staat geen vitamine C, maar (zo te zien) DNA. Heeft niets met vitamine C te maken.
Juist vitamine C is een simpel molecuul, dat we vanzelf voldoende binnenkrijgen omdat het ook als conserveermiddel wordt gebruikt (appelmoes is net geen pure vit C :-)).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
onder de foto:
"Linus Pauling met een sinaasappel en een model van een vitamine C-molecuul."
Maar even doorzoeken leert dat het alpha-helix is:
http://paulingblog.wordpress.com/2010/11/02/the-medical-research-of-linus-pauling/ Jammer dat ik de informatie waar ik bovenstaande op baseer niet meer kan vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank U

Andere antwoorden (4)

Kwakzalf is kwakzalf ; of het nu een heel duur merkje heeft of voor een prikkie bij de stuntsuper ligt, het blijft een middel dat je niet nodig hebt, en dat geen ander doel dient dan er geld aan verdienen.

Ze heten dan ook niet voor niets " voedingssupplement" , omdat ze absoluut geen enkele gezondheidsclaim mogen maken over de eventuele werkzaamheid. Dat suggereren ze natuurlijk wel, door vage terminologie als ' helpt bij ' , ' ondersteunt' , ' bevordert' , maar daar kun je ook niet genoeg vraagtekens bij zetten. En er zijn altijd mensen die er in geloven en zelfs menen te constateren dat het werkt (waarvoor heel goede verklaringen zijn) , maar dat er mensen zijn die DENKEN dat het werkt, wil natuurlijk niet zeggen dat het ook werkt.

Je kunt er dus eenvoudig buiten. Wil je toch zelf constateren of het voor jou heel toevallig niet toch iets doet, dan staat je dat natuurlijk vrij. Persoonlijk zou ik dan de goedkope variant kiezen. Hoewel wel aangetoond is dat mensen DIE er in geloven, meer geloven van een duur merk dan van een niet-merk, en het placebo-effect navenant sterker werkt.

Houd wel in je achterhoofd dat voedingssupplementen NOOIT gezonde voeding en een gezonde leefstijl kunnen vervangen.

Let wel : dit gaat uitsluitend om zogenaamde voedingssupplementen. Er zijn ook natuurlijke geneesmiddelen op plantaardige basis (niet homeopatische, maar met een werkzame stof er in) die wel degelijk iets doen. Maar ook daar gaat het om de dosis van de werkzame stof, en niet om het merk. Etiketjes lezen dus. En liefst ook even overleggen met de huisarts, want natuurlijk betekent niet per definitie onschadelijk of ongevaarlijk. Het is wel een lastig grijs gebied, want er zijn ook middelen MET een stof er in, die echter in de praktijk niks blijkt te doen.

Maar de apotheek is beslist niet heilig hoor : die weten ook wel waar het geld zit, en hebben tegenwoordig gewoon diverse soorten kwakzalf in hun assortiment, waarvan de voorlichting ook nog wel te wensen over laat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwarrende materie.
Een stofnaam is een stofnaam. VitamineC is VitamineC. Of het nu uit een appel komt of uit een chemische fabriek. En dat werkt ook hetzelfde.
Maar een Vitamine C tablet is geen stofnaam, maar een ding.
In dat tablet zot Vitamine C (mag je aannemen), maar ook hulpstoffen.
Stoffen die zorgen dat het tablet groot genoeg is, en stoffen die zorgen dat het tablet een tablet blijft, en niet uit elkaar valt. En soms ook weer stoffen die zorgen dat ook in de maag niet uit elkaar valt, maar pas in de darm.
Al die hulpstoffen kunnen verschillend zijn voor de verschillende fabrikaten.
In principe zou dat niet uit moeten maken, maar soms zit er een stof bij waar een enkeling allergisch voor is, of verkeerd op reageert.

De discussie gaat nooit over de feitelijk werkzame stof, maar alleen over de hulpstoffen. En of die bij jou verkeerd uitpakken kun je alleen zelf uitmaken. En dat is nooit te zeggen van welke fabrikant (of prijs) het beter of slechter is.
9 jaar geleden
Kwalitatief zal het weinig uitmaken, je hebt goede en slechte producten, Solgar bijvoorbeeld heeft hoogwaardig voedingssupplementen, maar daar is de prijs dan ook naar. Maar als je echt aangetoonde tekorten hebt, die je niet of te weinig verhoogd door beter te gaan eten en dat ook niet redt met de OTC (vrij verkrijgbare) voedingssupplementen, binnen de gewenste periode, dan heb je op doktersrecept vitaminepreparaten nodig, waarvan de doseringen hoger liggen dan de producten die te koop zijn in de drogisterij. Kwalitatief maakt het dus niet uit, wel aan de dosis die je nodig hebt. Producten die vrij in de verkoop zijn, zijn de veilige producten, die tenzij je het hele potje leeg eet in een keer, weinig tot geen schade aan kunnen brengen. Producten op doktersrecept gaan onder controle van een arts over de toonbank. De vitamine preparaten die je bij de drogisterij koopt, zijn veelal ook zonder recept te koop bij de apotheek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De apotheek verkoopt over het algemeen dezelfde merken voedingssupplementen als een drogisterij of supermarkt. Daar zit dus geen kwaliteitsverschil tussen. Er is veel discussie of voedingssupplementen wel nodig zijn. In principe krijgen de meeste mensen die zich netjes aan de schijf van vijf houden voldoende voedingsstoffen en vitamines binnen. Er zijn echter niet zo heel veel mensen die er in slagen om iedere dag opnieuw weer zo gezond te eten. Een voedingssupplement komt dus wellicht bij meer mensen in aanmerking dan het Voedingscentrum beweert.

Aan voedingssupplementen mogen geen medische claims worden gekoppeld. Er mag dus niet worden gezegd dat vitamine C bijvoorbeeld verkoudheid tegengaat. Dit is terecht, want het is ook niet onderzocht. Bij gewone voedingsmiddelen mogen deze medische claims ook niet worden gedaan. Wel weten we dat een gebrek aan bepaalde voedingsstoffen of vitamines bepaalde gezondheidsklachten kan veroorzaken. Wanneer deze tekorten worden voorkomen of worden aangevuld met behulp van voedingssupplementen, mag je dus aannemen dat het risico op deze gezondheidsklachten kleiner wordt.

Voor geneesmiddelen geldt een streng keuringssysteem dat moet voorkomen dat kwalitatief minderwaardige producten op de markt komen. Voor voedingssupplementen is er eigenlijk geen systeem dat de kwaliteit keurt. Dat betekent dat er naast hele goede ook minder goede producten op de markt zijn. Uiteraard is het niet zo dat een hoge prijs ook automatisch een betere kwaliteit garandeert. Andersom kan je bij hele goedkope middelen vaak ook een mindere kwaliteit verwachten. Bijvoorbeeld de omega-3 voedingssupplementen worden gewonnen uit visolie, maar visolie is ook vaak verontreinigd met zware metalen. Bij de goede merken worden deze verontreinigingen er met een duur zuiveringsprocedé uitgehaald. Bij een heel goedkoop merk visoliecapsules kun je er vrijwel zeker van zijn dat deze zuiveringsstap niet is uitgevoerd.