Klopt het dat je door het gebruik van melatonine erg onrustig slaapt?

Ik heb een tijd terug een potje melatonine gekocht, omdat ik erg veel moeite heb om in slaap te komen.

Maar iedere keer dat ik het gebruik slaap ik heel erg onrustig, ik val in ieder geval wel in slaap, maar ik word wel steeds korte momenten wakker, woel heel veel en krijg rare dromen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb trouwens deze:
http://www.bol.com/nl/p/sleepzz-melatonine-original-0-1-mg-slaapproduct/9200000005159638/?Referrer=ADVNLGSA0020339200000005159638

10 jaar geleden
5K
Ritsuka
10 jaar geleden
Heb je de andere tips wel geprobeerd? Geen beeldschermen meer minstens een uur voor je gaat slapen schijnt veel beter te werken
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Andere tips? Had ik daar ooit een vraag over gesteld dan? Ik drink 's avonds geen cola of andere cafeïne houdende draken.
Alleen een glas appelsap of zonnatura goede nachtrust thee of ontspannings thee.
http://www.zonnatura.nl/assortiment/thee/zonnatura-kruidenthee/goede-nachtrust/
http://www.zonnatura.nl/assortiment/thee/zonnatura-kruidenthee/ontspanningsthee/ Ik duik niet meteen vanachter de computer of TV in bed.
Ik lig eigenlijk veel vaker gewoon een boek te lezen.
Ritsuka
10 jaar geleden
Ik bedoelde eigenlijk de standaard tips voor beter te gaan slapen, die op veel sites te vinden zijn.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ah ok, ik zat al te denken, wanneer heb ik die vraag gesteld dan.
Ja ik heb al heel veel tips opgevolgd, het punt is gewoon dat ik een volledig verdraaid ritme heb, en wat ik ook doe dit krijg ik niet goed, al jaren niet. Ik slaap beter overdag dan 's nachts.
Ritsuka
10 jaar geleden
Was laatst in het nieuws, week kamperen is perfect om je slaapritme te herstellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb wel dat ik met melatonine eerder wakker ben (veel te vroeg, zes uur ofzo)

Het beste antwoord

HeerVoldemort, een van de punten die je niet moet vergeten is dat het een lichaamseigen stof is, die je ...dagelijks... moet innemen, om een goed resultaat te krijgen. Het gaat erom dat je lichaam het zelf niet lukt om deze hoeveelheid melatonine bij elkaar te krijgen/op te bouwen, en dat je door het iedere dag in te nemen opbouwt naar het verlangde resultaat, het in slaap vallen door deze dosis.

Als het niet werkt, zou je ook meer in kunnen nemen, maar ook dan met een periode van opbouw, dus niet gelijk resultaat verwachten.

[ Ik slik al jaren iedere avond 5 mg op recept van mijn huisarts, vergeet ik het in te nemen, gebeurt, kan het een paar dagen duren voor ik weer beter in slaap val. Of ik er meer door droom, valt niet te zeggen, iedereen droomt, jij zegt "raar", dat zou kunnen, maar korte momenten wakker, is dat een probleem, of slaap je daarna weer door? De meeste mensen slapen op latere leeftijd slechter, geldt nog niet voor jou, wel kan je problemen hebben met in slaap vallen om allerlei redenen. ]

Het is niet dat je korter slaapt met Melatonine, maar eerder in slaap valt, daar gaat het om. Het is dus een "inslaapvaller" en niet een "doorslaper" voor degenen onder ons die met slaappillen werken.
Ook is het zo, dat je als je bijvoorbeeld met de pc werkt en je neemt zo'n melatonine, dat je dan voor de pc in slaap valt... [ Ik zei de gek :)) ]

Ik raad je aan om een periode zeer bewust OP DEZELFDE TIJD [ is heel belangrijk] de melatonine in te nemen voor een goed resultaat. Dus niet vandaag om 11 uur en morgen om half een. Probeer een vaste "naar bed-tijd" in te voeren/aan te houden, ook dat kan het verschil maken.

Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, melatonine moet elke dag op dezelfde tijd worden ingenomen om resultaat te hebben. Het heeft invloed op je biologische klok dus wanneer je het wisselend innemend raakt deze in de war.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Met rare dromen bedoel ik heftig, nachtmerrie's en met het tussendoor wakker worden, dat is ieder kwartier een paar minuten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je bedoelt : wakker worden tijdens een droom, weer in slaap vallen en verder dromen [zelfde droom] dat is mij wel bekend, maar ik weet niet of dit melatonine-afhankelijk is.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Afgelopen week, had ik de vroege dienst, toen elke avond ingenomen om 20:00, de eerste 3 nachten weer zo "vaag" geslapen en niet uitgerust. Maar daarna ging het beter, wel doorgeslapen en niet steeds wakker. Dus het zou best met regelmaat te maken kunnen hebben.
Ik zal het een tijdje blijven proberen.

Andere antwoorden (1)

Ik slik 5 mg Melatonine per dag, volgens voorschrift van de neuroloog. Ook ik heb heel heftige dromen, maar ik maak dan ook wel redelijk veel heftige dingen mee in mijn leven. Het klopt dat Melatonine als bijwerking heeft dat je wat heftiger gaat dromen, maar dat hoeft niet. Onrustig slapen heb ik geen last van, ik slaap diep en aan één stuk door. Heel soms word ik wel even wakker, maar daarna val ik direct weer in slaap. Misschien een idee om aan je huisarts voor te leggen? Koop je de Melatonine in de winkel of heb je hem op recept?

Toegevoegd na 5 minuten:
Sorry ik las even over je tekst heen dat je de melatonine bij Bol.com koopt. Het is een onschuldig product dat slechts een aanvulling is op je verstoorde dag -en nachtritme en/of slaapproblematiek. Er zijn verder veel factoren die je slaap kunnen beinvloeden dus die zou ik even nagaan. Bv zwaar eten voor het slapen gaan kan ook invloed hebben op je dromen, evenals een te warme kamer. Dat hoeft niet per sé aan de Melatonine te liggen, die is juist heel natuurlijk en onschuldig.

Toegevoegd na 6 minuten:
Sorry ik las even over je tekst heen dat je Melatonine bij Bol.com koopt. Melatonine is een lichaamseigen stof en bovendien heel onschuldig. Er zijn veel meer factoren die je slaap kunnen beinvloeden: te zwaar eten vlak voor het slapen gaan, een te warme kamer, een hectisch leven. Ik zou die factoren eerst na gaan alvorens je de link met melatonine maakt. Als het aanhoudt kan je het beste even naar de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Nee, ik koop ze niet bij bol.com, alleen die had ik even gelinkt, omdat dit dezelfde zijn als die ik heb, ik koop ze bij de apotheek. Van het eten en de temperaturen weet ik dat deze invloed kunnen hebben, maar dat is niet het geval helaas, dat zou het makkelijk maken. Ik gebruik de melatonine ook niet elke dag, maar juist als ik het WEL gebruik, dan slaap ik dus zo slecht :-(
En als ik het niet gebruik, kom ik niet in slaap.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien moet je eens proberen het juist wel met regelmaat te nemen. Als ik dat zelf niet doe, raakt mijn biologische klok enorm van slag. Ik moet het dan ook volgens voorschrift elke dagom 8 uur 's avonds nemen. Dat helpt bij mij heel goed. Anders een verwijzing vragen naar een slaapcentrum voor nader onderzoek?