ik ben begonnen met de pil slikken omdat ik dacht dat ik ongesteld was (bloedverlies), maar nu blijkt dat ik dit niet ben, wat moet ik nu doen?

ik heb inmiddels 3 pillen geslikt. Je moet de eerste keer beginnen op de eerste dag van je ongesteldheid en ik dacht dat dit dat moment was.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.3K

Het beste antwoord

Gewoon doorslikken. Het enige verschil is dat je nog niet direct beschermd bent. Als je begint op de eerste dag van je menstruatie, ben je direct beschermd. Als je op een andere moment in je cyclus begint, ben je pas na zeven dagen slikken pas beschermd tegen zwangerschap. En dus niet pas na een maand, zoals in een ander antwoord wordt gesuggereerd, ik zal zo even een betrouwbare bron toevoegen om hopelijk dat misverstand uit de weg te helpen.

Wat je moet doen, is dus nu gewoon doorslikken zoals je van plan was (met of zonder stopweek, net wat je wilde en wat je arts adviseert) en er rekening mee houden dat je de komende vier dagen in elk geval nog niet beschermd bent. Je zult dus aanvullende maatregelen moeten nemen bij de seks (condooms liggen het meest voor de hand).

Als je in de afgelopen drie dagen onbeschermde seks hebt gehad, moet je er rekening mee houden dat je niet beschermd was. Als je niet zwanger wilt worden (en daar ga ik vanuit, anders zou je de pil niet slikken) kun je waarschijnlijk het beste een morning-afterpil halen. Dit kan het beste zo snel mogelijk na het onveilige contact Tot 72 uur na het seksueel contact is het nog redelijk betrouwbaar, maar het beste kun je de MAP nemen binnen 24 uur na een ongelukje.

Verder is enig bloedverlies heel normaal als je net begint met het slikken van de pil. Veel vrouwen hebben tijdens de eerste twee à drie strips last van doorbraakbloedingen. Dit is vervelend, maar zegt niets over de werkzaamheid van de pil. Als je die elke dag slikt volgens de voorschriften, ben je (na zeven dagen) gewoon beschermd tegen zwangerschap, of je nu bloedverlies hebt of niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Betrouwbare informatie over de pil, uit de patiëntenbrief opgesteld door het Nederlands Huisartsengenootschap:

"Wanneer je de pil op de juiste manier inneemt, is de kans op zwangerschap uiterst klein. Als je op de eerste dag van de menstruatie met je eerste pilstrip begint, ben je vanaf dat moment tegen zwangerschap beschermd. Wanneer je op een andere dag begint, ben je niet direct beschermd. Gebruik dan gedurende de eerste zeven dagen dat je de pil slikt ook nog een condoom als je wilt vrijen. "
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik dacht dus twee weken.
maar als de bijsluiter zegt 7 dagen dan zal dat wel kloppen.
Al zou ik voor de zekerheid zelf meerdere weken aanvullend beschermen

Andere antwoorden (2)

gewoon doorgaan met de pil de hele strip afmaken dan wordt je weer ongesteld en moet je 1 week stoppen en dan weer met een nieuwe strip beginnen. lees de gebruiksaanwijzingen desnoods nog eens rustig door. succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Je wordt niet ongesteld, en een stopweek is niet nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat ligt aan de soort pil die je hebt bij de meeste pillen is een stopweek en dan pas begin je met een nieuwe strip. er zijn er ook dat je continu moet doorslikken maar het gaat hier om een starter met een lichte pil.(ga ik van uit)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb de meest standaard pil met inderdaad een stopweek. maar het is dus niet erg dat ik in principe 'te vroeg' begonnen ben met de pil? aangezien ik bij het starten dus nog niet ongesteld was en je pas moest starten bij een ongesteldheid?
Beginnen op de eerste dag van je ongesteldheid is alleen zodat je vanaf dag 1 beschermt bent met de pil.
Omdat je niet op de eerste dag van je menstruatie begonnen bent, is de pil pas vanaf de volgende maand betrouwbaar.

Gewoon netjes je strip afmaken en je stopweek houden, zodra je met de volgende strip begint ben je beschermt tegen zwangerschap.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt helemaal