Zijn er ook voordelen van het sporadisch gebruik van het gebruik van een xtc pilletje voor de gezondheid?

Ik gebruik sporadisch wel eens een xtc pilletje op een feest, nu vraag ik me af of er ook voordelen zijn voor het sporadisch gebruik van een pilletje voor de lichamelijke gezondheid.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je door die pillen af en toe een goeie avond hebt en er is nauwelijks directe schade, dan zou het verminderen van stress en/of het simpelweg plezier hebben wel eens best gezond kunnen zijn. Dit is geen advies, je neemt sowieso risico dat je meer en vaker gaat gebruiken en dan wordt het zeker een nadeel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Jackd
Cruijff zei al "Elk nadeel hep ze voordeel", maar de nadelen van (ook sporadisch) xtc-gebruik zullen altijd groter zijn dan de voordelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Gesp: statisch gezien zal gebruik slecht zijn, mede door kans op meer gebruik.
Voor een enkeling, zou het best voordelen kunnen hebben die groter zijn dan de nadelen.
Vergelijk het maar met diverse medicijnen. (ritalin heeft veel overeenkomsten met xtc) Natuurlijk blijft het gezonder als je hetzelfde effect bereikt met een kopje thee.

Antwoorden (1)

Je bedoelt waarschijnlijk zoiets als: alcohol is in principe slecht voor je, maar aan oudere mensen wordt het wel eens geadviseerd door de dokter omdat het goed is voor de bloedsomloop?

Dat soort effecten zijn er niet bij XTC, bij het gebruik van XTC zijn er namelijk altijd risico's voor de gezondheid.
Het antwoord op je vraag is dus een duidelijk: Nee.

Wel is er natuurlijk een lijst 'gewenste effecten'. XTC neem je niet omdat het slecht voor je is maar omdat het een uitwerking heeft.

Gewenste effecten:
Energiek
Blij, verliefd gevoel
Contact willen maken met anderen
Veel praten (praatkick)
Minder geremd
Opgaan in muziek
Uren kunnen dansen
Zin om te knuffelen
Gevoel van zweven

Ongewenste effecten en bijwerking:
Misselijkheid, soms overgeven
Stijf gevoel in armen en benen
Malen met de kaken (tandenknarsen en klappertanden)
Niet kunnen plassen
Darmklachten
Hartkloppingen
Onrust
Niet kunnen slapen

De 'gewenste effecten' kunnen an sich goed voor je zijn: het is bewezen dat als je lekkerder in je vel zit dat ook positieve invloed heeft op je lichamelijke gezondheid en als je niet goed in je vel zit heeft het negatieve invloed op je gezondheid. Het probleem is alleen dat XTC uitwerkt en nare bijwerkingen heeft en als je de voors en tegens bij elkaar optelt is zeker geen positief effect.