Op welke receptoren kunnen geneesmiddelen ontwikkeld worden voor borstkanker?

Welke receptoren zijn er nog meer behalve her2...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij de diagnose borstkanker wordt altijd bepaald of de tumor hormoongevoelig is. In dat geval zijn er hormoonreceptoren (een soort antennes op de tumorcel) aanwezig en groeit de tumor harder wanneer de receptoren bezet worden door het hormoon dat er op past. Het is een voordeel voor de behandeling wanneer deze hormoongevoelig is. Er kunnen dan namelijk medicijnen worden gegeven die meer gericht werkzaam zijn en daardoor effectiever.
Momenteel wordt borstkanker getest op 3 verschillende receptoren, te weten de oestrogeen receptor, wanneer deze wordt gevonden is de tumor ER-positief, de progestageen receptor (PR-positief) en de Humane Epidermale Groeifactor Receptor 2 (HER-2 receptor/HER2-positief). Wanneer géén van deze receptoren aanwezig is, is de tumor triple negatief.
Het onderzoek naar borstkanker staat niet stil. Wellicht worden er in de toekomst nog meer receptoren gevonden die van belang zijn voor de groei van borstkanker. Dit geldt uiteraard ook voor andere vormen van kanker. Tegen deze receptoren kunnen dan gerichte geneesmiddelen worden ontwikkeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op dit moment worden er geneesmiddelen gebruikt die op de oestrogeen-receptoren aangrijpen ( zoals tamoxifen en letrozol) en op de HER2NEU-receptor (trastuzumab). Daarnaast zullen er nog meer geneesmiddelen worden ontwikkeld voor andere receptoren maar die zijn nu nog niet beschikbaar.