Beinvloedt een Flagyl zetpil mijn anticonceptie?

Ik heb een vaginose en ben hiervoor in behandeling met de flagyl 500 mg zetpil.

Kan dit de werking van mijn pil verhinderen?

3 maanden geleden
tinus1969
3 maanden geleden
Bijsluiter al gelezen?
elisaatje
3 maanden geleden
Ja en vond niets dat zei over de pil, arts heeft ook niet iets gezegd.

Antwoorden (1)

Kort antwoord: JA

Flagyl is Metronidazol en dat is een antibioticum.

De betrouwbaarheid van de pil neemt af bij gelijktijdig gebruik van bepaalde antibiotica. Verminderde betrouwbaarheid duurt de gehele maandcyclus. Na afloop van de antibioticakuur is de betrouwbaarheid van de pil is pas weer op normale niveau na de menstruatie en bij start van een nieuwe strip.
https://www.ziekenhuis.nl/medicijnen/k/klacid/veelgestelde-vragen/de-pil-en-antibiotica/item6392
--------------------------------------
Aanvulling, mijn kennis was outdated met dit antwoord. Zoals het antwoord weergeeft zijn er bepaalde antibiotica waarbij de pil minder goed kan werken:

'Antibiotica verminderen de werking van de pil' - Niet waar!
Ah, kijk. Dat is helder. Antibiotica verminderen de werking van de pil dus niet. Maar als de dokter u een antibioticakuur voorschrijft, voelt u zich waarschijnlijk niet fit. En dan is het belangrijk om als gebruiker van de anticonceptiepil goed op te blijven letten. Want als u moet braken of last hebt van diarree, is de pil minder betrouwbaar. Moet u braken binnen 3 uur na het slikken van de pil? Dan heeft uw lichaam de werkzame stoffen uit de pil nog niet opgenomen. U moet deze pil dan als ‘vergeten’ zien. In uw bijsluiter staat wat u moet doen. Heeft u last van diarree? Dan geldt hetzelfde: waarschijnlijk heeft uw lichaam de pil niet kunnen opnemen.

De uitzondering op de regel
Er zijn veel verschillende soorten antibiotica. Uw huisarts en apotheker kijken altijd welke het beste bij uw situatie past. De bekendste groep antibiotica zijn de penicillines, daar heeft u vast wel eens van gehoord. Deze soort brengt de werking van uw pil niet in gevaar. Maar er zijn drie soorten die wél invloed kunnen hebben op de werking van de pil. De kans dat uw dokter één van die drie voorschrijft, is kleiner. Wanneer uw apotheker weet dat u de pil slikt, zal hij altijd controleren of andere medicijnen een wisselwerking hebben met de pil en u daarvoor waarschuwen als dat nodig is.
https://www.benu.nl/gezondheid/vrouw-en-zwangerschap/anticonceptie/vermindert-antibiotica-werking-pil

Tegenwoordig is bekend dat het er nog maar 2 zijn: rifampicine en rifabutine.

Mijn advies zou wel blijven om er voorzichtig mee te zijn. Zoals ik al zei, het alternatief is zwanger worden.
Toegevoegd op 22 januari 2024 08:07: tekst
3 maanden geleden
Abcde
3 maanden geleden
Wel vreemd dat dit dan niet in de bijsluiter staat (de anticonceptiepil wordt tenslotte nog steeds veel gebruikt) en dat de huisarts of apotheker dit niet gemeld heeft. Bepaalde antibiotica wil ook niet zeggen dat Metronidazol daar ook onder valt. Navraag bij de huisarts of apotheek lijkt mij dus het wijste.
Thecis
3 maanden geleden
Er kunnen een heel aantal redenen zijn waarom een medicijninteractie niet opgenomen is in een bijsluiter (en ik schrijf bijsluiters voor mijn werk). De voornaamste is dat het niet onderzocht is. Dit soort medicijninteracties komen vaak naar voren na het post market surveillance deel. Oftewel, na klachten wordt het onderzocht. Tot die tijd moet je er eigenlijk van uit gaan dat die interactie er is ténzij het anders vermeld is (juist omdat vele antibiotica wel deze interactie hebben, dus is het middel verdacht tot het tegendeel aangetoond is). Tenzij de apotheker hier absolute zekerheid in kan geven (huisarts heeft hier te weinig kennis in), móet je er dus van uit gaan dat de interactie er is.
Het alternatief is een zwangerschap...
Abcde
3 maanden geleden
Bedankt voor de reactie. Maar waarom kom ik dit dan tegen? https://kennisbank.serviceapotheek.nl/artikel/de-werking-van-de-pil-en-antibiotica
Thecis
3 maanden geleden
Dit is een hele goede. Ik pas mijn antwoord aan / vul het aan.
Abcde
3 maanden geleden
Goed gedaan. Vraagstelster is geholpen een antwoord te vinden en wij hebben weer wat bijgeleerd.