Als je er veel van neemt, kleurt je feces groen. Dat kan lichtelijk verontrustend lijken, maar is waarschijnlijk een teken dat je teveel spirulina inneemt en je lichaam het niet allemaal kan opnemen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik lees ergens dat het groenkleuren niet schadelijk is, en blijkbaar normaal is.

Maar volgens deze site heb je door spirulina wel een kans op B-12 tekort: http://home.hccnet.nl/michel.post/b12voorveganisten/b12voorveganisten.html
11 jaar geleden
Nadelen zijn me niet bekend.
Ook niet van chlorella, ook een algenpreparaat, dat nog beter zou werken dan de spirulina.
Het zijn voedingssuplementen en enigzins te vergelijken met het eten van groente, waarvan ook veel soorten geneeskrachtig zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, er kunnen nadelige gevolgen zijn. Spirulina is een zoutwater alg met soms (veel te) hoge hoeveelheden jodium. Vaak is niet te achterhalen hoeveel jodium in spirulina preparaten aanwezig is. Inname van teveel jodium kan leiden tot schildklieraandoeningen, soms tijdelijk, soms blijvend.

Teveel jodium kan de schildklier opjagen (welk effect nogal eens in produkten om gewicht te verliezen wordt gebruikt). Maar teveel jodium kan de schildklier ook helemaal blokkeren, waardoor er te weinig schildklierhormoon wordt gemaakt.

Grote schommelingen in jodiuminname lijken gevoeliger te maken bij daarvoor ontvankelijke personen om een auto-immuun schildklierziekte (meteen of op termijn) te triggeren.

Pas er dus mee op. Vooral als er auto-immuunaandoeningen in je familie voorkomen (diabetes, schildklier, reuma, coeliakie, etc..).