Klopt het dat je je beter kan concentren van de zogenaamde "smartpills"?

Ik heb geen adhd, maar ik word wel heel snel afgeleid bij het maken van huiswerk of bij het leren voor een pw en kan me dus moeilijk concentreren. Kunnen medicijnen zoals Modiodal, Concerta of Ritalin je daarbij helpen? Of is het alleen voor mensen met adhd?

Toegevoegd na 26 minuten:
En denken jullie dat een arts éen van zulke medicijnen voor me zou voorschrijven als ik geen ADHD of narcolepsie heb..?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dit werkt ook bij mensen zonder ADD/ADHD. Concerta en Ritalin (allebei methylfenidaat) zorgen voor een betere focus en meer concentratie, terwijl modafinil zelfs het vermogen om te leren kan verbeteren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overigens heb ik zelf geen ADD/ADHD, maar wel ervaring met methylfenidaat en dexamfetamine en dat helpt mij prima bij het studeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klinkt een beetje als een wondermiddel haha.
Ook mensen zonder ADHD zullen zich over het algemeen iets beter kunnen concentreren, of in elk geval zullen ze beter wakker kunnen blijven, als ze zulke middelen nemen. Er wordt wel eens beweerd dat het bij mensen zónder ADHD juist omgekeerd zou werken vanwege de veranderde hersenchemie, maar nog los van het feit dat niemand weet wat ADHD - of welke andere psychische aandoening dan ook - precies veroorzaakt, wordt die stelling niet onderbouwd door wetenschappelijk onderzoek.

Ik heb zelf narcolepsie, en gebruik modafinil gedurende de dag, en op dagen dat ik vroeg in de ochtend afspraken heb staan (moet werken, autorijden, studeren) overbrug ik de tijd tot de modafinil gaat werken met methylfenidaat. Wat dat betreft ben ik een niet-ADHD'er met ervaring met deze middelen. Het viel mij juist op toen ik ermee begon, dat vooral de modafinil NIETS anders doet dan me wakker houden. Ik merk er verder niets van in mijn gedrag, gedachten of anderszins. Ik kan me in die zin beter concentreren omdat ik anders bij activiteiten met weinig prikkels steeds slaapaanvallen zou hebben, en die zijn met de modafinil zo goed als verdwenen. Los van de afwezigheid van de slaapaanvallen heb ik niet het idee dat het veel doet met mijn concentratie, maar ik kan natuurlijk niet zeggen hoe dat zal zijn voor iemand zonder narcolepsie.

De naam "smartpill" is overigens absoluut incorrect: de pillen maken niemand slimmer en verbeteren ook je schoolprestaties niet. Wel zal iemand zich wat beter kunnen focussen, en in elk geval zal iemand gemakkelijker tot laat in de avond door kunnen gaan, of na een slechte nacht beter kunnen studeren dan zonder de pillen. En wanneer ik een lange vlucht zou maken met een piloot die de nacht ervoor weinig heeft geslapen, zou ik om eerlijk te zijn geruster instappen als de piloot modafinil zou gebruiken (mits hij/zij dat al gewend is!) dan wanneer hij/zij dat niet zou doen. Al heb ik een nog veel grotere voorkeur voor een piloot die gewoon goed geslapen heeft.

In theorie zou een verder gezonde student de pillen kunnen gebruiken om langer achter elkaar te studeren zonder slaperig te worden. Dat heeft echter als grote nadeel dat de voor een gezond persoon normale signalen van slaperigheid dan gemist worden. Die signalen hebben namelijk een belangrijke functie. Wanneer je het zou gebruiken om nachtenlang te studeren zonder voldoende te slapen, zul je hoe dan ook op den duur de bekende man met de hamer tegenkomen. En die kan hard slaan.

Toegevoegd na 23 minuten:
Zie onder nav toevoeging
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"De naam "smartpill" is overigens absoluut incorrect: de pillen maken niemand slimmer en verbeteren ook je schoolprestaties niet." Dit is incorrect, van enkele uppers is al genoeg bewijs om aan te nemen dat het de toegang tot het geheugen verbetert.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een beter geheugen is niet hetzelfde als een betere intelligentie, maar dat maakt je stelling natuurlijk niet minder interessant. Ik was in de veronderstelling dat er tot nu toe geen verbeterde leerprestaties aangetoond waren, maar dat kan ik natuurlijk mis hebben (of ik loop gewoon achter). Heb je toevallig een link naar een artikel, of weet je zo een titel of auteur? Dan ga ik binnenkort even zoeken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
VS, nav je toevoeging: Nee, ik geloof niet dat een arts je deze middelen zal voorschrijven wanneer je geen narcolepsie of AD(H)D hebt (of ernstige hypersomnia). Het gaat hier om hele specifieke geneesmiddelen die alleen gebruikt worden voor ADHD en narcolepsie. Off-label wordt hooguit methylfenidaat wel eens geprobeerd voor ernstige vermoeidheid bij terminale kanker, maar in Nederland denk ik dat dit amper voorkomt. Zeker Modafinil is zo specifiek dat het farmacotherapeutisch kompas adviseert aan artsen om voorschrijven van dit middel over te laten aan specialisten op het gebied van slaap. Meestal zijn dat neurologen met een speciale interesse in slaap- en waakstoornissen. Ik verwacht niet dat je het om een andere reden voorgeschreven zult krijgen, zeker het veel duurdere modafinil niet. Methylfenidaat heeft een wat bredere toepassing, maar wanneer je het niet nodig hebt om een verstoord functioneren te verbeteren en je vraagt een arts je dit voor te schrijven, dan vraag je in feite om doping: je wilt dan beter functioneren of presteren dan je - normale, gezonde - lichaam en geest je zouden toelaten zónder die middelen. Hoewel het best mogelijk is dat hier in de toekomst anders naar gekeken zal worden, is dat naar mijn mening een ongewenst gebruik en zal een arts het als het goed is ook niet voorschrijven aan verder gezonde mensen. Het is trouwens niet zonder risico's of bijwerkingen, al geldt dat in principe natuurlijk voor elk geneesmiddel.