worden natuurlijk geneesmiddelen, zoals die van Dr. Vogel, objectief gecontroleerd op hun werking?

Toegevoegd na 10 minuten:
ik lees op GV nl. vooral veel negatieve feedback over Dr. Vogelproducten... terwijl deze toch wel fameus duur zijn én in apothekers verkocht worden.

12 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

De meeste, zo niet alle middelen van Vogel vallen onder zelfzorgmiddelen of cosmetica. Ze mogen dus geen schade toebrengen maar of ze iets doen moet je zelf ondervinden. Het wordt niet door de overheid of een onafhankelijke instantie gecontroleerd. In het algemeen valt er niet echt iets over Vogel producten te zeggen omdat ze zo divers zijn. De verzorgende, zoals crème Bioforce en Molkosan, vind ik best goed. Met de plantaardige middeltjes is weinig mis, dunkt me, maar of je de homeopathische middelen wilt gebruiken is een persoonlijke keuze. Voor zover ik weet is er geen wetenschappelijk bewijs voor de werkzaamheid van homeopathie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
genuanceerd en volledig antwoord, bedankt

Andere antwoorden (4)

Nee hoor. Omdat het geen geneesmiddelen zijn hoeven ze niet aan de daarvoor geldende zeer nauwgezette richtlijnen te voldoen.
Bij wetenschappelijk onderzoek zijn zulke middelen nooit werkzaam gebleken (niet meer dan het placebo effect.) Maar helaas worden ze zelfs door sommige apothekers verkocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Was er niet een paar jaar geleden een poging gedaan om ook de producenten van deze alternatieve middelen te verplichten de werkzaamheid aan te tonen? Ze hebben toen hun miljardenwinsten ingezet voor een lobby, en zo zijn ze onder deze verplichting uitgekomen, als ik me goed herinner. Nu hoeven hun middeltjes alleen geregistreerd te worden - iets dat bij de consument vertrouwen wekt, maar dat helemaal niets zegt, omdat *elk* middel geregistreerd kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is zo. Soms duikt het nog oude bericht nog wel eens op ergens op forum: "Ze willen alle kruidenmiddelen verbieden!".
Minister Schippers heeft zich bij het afscheid van Renckens (ver. tegen de kwakzalverij) vorig jaar oktober wel negatief uitgelaten over de apothekers die homeopatische- en/of kruidenmiddelen verkopen omdat dit niet past bij de beroepsethiek van apothekers nml. Het verstrekken van werkzame medicijnen waarvan de werking wetenschappelijk onderbouwd is.
Ook gaf ze toen aan bij volgende gesprekken met verzekeraars het vergoeden van alternatieve behandelwijzen ter sprake te willen brengen omdat zij ook van mening is dat verzekeraars alleen zinvolle behandelingen zouden moeten vergoeden. Maar er is nog een lange weg te gaan ben ik bang.
Nee, er is geen enkele controle op dit soort middelen. Zolang het niet onder de geneesmiddelenwet valt, mag je verkopen wat je wilt, als het maar geen aantoonbare schade doet.

De werking van homeopatische geneesmiddelen is nog nooit objectief-wetenschappelijk aangetoond, maar homeopaten claimen ook dat dit niet kán, omdat geen patiënt hetzelfde is, en dus niet - zoals in de reguliere geneeskunde - hetzelfde middel wordt voorgeschreven voor dezelfde klacht. Er kan dus geen zuiver onderzoek worden gedaan waar beide partijen achter de onderzoeksopzet staan, maar volgens wetenschappelijke standaarden doen middelen die alleen uit homeopatische verdunningen bestaan, niets aantoonbaars wat een placebo ook niet doet of kan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt, met de bewering dat het niet wetenschappelijk testbaar zou zijn proberen de homeopathen zich onder het gebrek aan bewijs uit te kletsen. Ze vergeten gemakshalve dat er wel degelijk prima methoden zijn om objectief aan te tonen (of te falsificeren) dat hun ideeën werken. Ze vergeten gemakshalve ook dat als ze gelijk zouden hebben, en de werking niet objectief is vast te stellen, zij ZELF ook geen enkele reden hebben te beweren dat hun methode werkzaam zou zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, als RCT's zou niet mogelijk zijn vanwege het feit dat middelen 'afgestemd moeten worden op de persoon', en het op een andere manier vergelijken van een homeopathische behandeling met reguliere behandeling niet kan omdat homeopathie zich richt "op de hele persoon", en je dus niet de behandeling voor klacht X simpelweg kunt meten omdat het voorgeschreven middel misschien wel eerst ergens anders is gaan werken, is de vraag inderdaad waarom zij zelf dergelijke middelen voorschrijven, als blijkbaar niet aantoonbaar is dat het op de klacht werkt waar ze het voor geven. Daarbij is het heel vreemd dat zulke middelen verkocht worden: er is geen wetenschappelijke basis voor, dus de enigen die geloven dat dergelijke middelen werken, zijn homeopaten. En DIE zeggen juist weer dat een homeopathisch geneesmiddel moet zijn afgestemd op de persoon, zodat een middel dat de patiënt zelf koopt bij de apotheek, nooit een echt homeopathisch geneesmiddel kan zijn. Dus waarom wordt het verkocht? Gewoon, omdat mensen het kopen, en er dus geld aan verdiend wordt.
Het is juridisch helemaal geen geneesmiddel, dus er is ook geen sprake van toelating en zo. Wel kan de keuringsdienst voor waren testen of er geen vergif in zit, want de kruiden zijn immers bedoeld voor consumptie.
Dat gebeurt echter niet standaard. In Belgie liepen ca 15 jaar terug enkele tientallen mensen blijvende nierschade op door een kruidenmengsel. Zou in nederland ook zomaar kunnen.

Toegevoegd na 1 uur:
Zie onderstaande link.

Toegevoegd na 1 uur:
en nog een heel interessant artikel.
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
sjeezes, niks van gehoord. Welk middel was dat dan?
Cryofiel
12 jaar geleden
Welk middel het was weet ik niet, maar er zat aristolochia (pijpbloem) in. Puur natuur, maar zowel giftig als kankerverwekkend. Een aantal mensen zijn gestorven aan acuut nierfalen. Een aantal anderen overleefde, maar mag levenslang drie keer per week een halve dag naar het ziekenhuis voor nierdialyse. Weer anderen overleefden, maar bij hen is nierkanker vastgesteld. En inderdaad, dit zou elk moment opnieuw kunnen gebeuren. Zelfs in het kleine deel van de kruidenmiddeltjes dat steeksproefsgewijs wordt gecontroleerd, wordt met enige regelmaat aristolochia aangetroffen. Ook middelen die vandaag geen aristolochia bevatten, zouden volgende maand ineens wél aristolochia kunnen bevatten - gewoon omdat de Chinese kruidenplukker heeft besloten op een ander veldje te gaan plukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat heeft dit met Vogel producten te maken?
liveisgreat
12 jaar geleden
ik heb destijds aristolochia thee gedronken om beter te kunnen bevallen, ging prima. Wist niet dat het giftig was, je kon dat zo vrij krijgen in de handel. Had de tip gekregen van een vriendin die zo - na twee zware bevallingen -door twee volgende bevallingen met zwier was doorgekomen.
Nadien wilde een andere vriendin omwille van de gunstige resultaten bij mij ook die thee kopen, maar die was nergens meer te vinden wegens idd giftig e.d...
Kleine hoeveelheden kunnen naar verluidt geen kwaad. Bv. nootmuskaat is ook giftig, als je er 7 gram van eet kan je sterven.
Maar van die thee, dat is echt het toppunt. Het wordt tijd dat men deze medicatie eens objectief gaat controleren, ik bedoel dat : door mensen die er écht iets van kennen en erkend zijn door de overheid. Zolang echter kruidemedicatie - die al duizenden jaren wordt toegepast - beschouwd wordt als een heksenbrouwsel, zal deze controle uitblijven. Men neemt dit luik geneeskunde gewoon niet serieus genoeg, wat gevolgen heeft voor de volksgezondheid zoals hier blijkt...
Cryofiel
12 jaar geleden
Niet alleen acuut giftig, maar ook kankerverwekkend. Van die Belgen stierf een deel aan acuut nierfalen (vanwege de giftigheid), en zal een deel na een aantal jaren sterven aan nierkanker of de gevolgen daarvan (vanwege de kankerverwekkendheid). Maar het is echt puur natuur, dat dan weer wel. :-(
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik heb even gezocht op die Belgische affaire. Dit is wat ik vond in een artikel uit 2007: "
Pijpbloem (Aristolochia) is het gevaarlijkst. In dit onschuldig ogende plantje zit het zwaar kankerverwekkende en nierbeschadigende aristolochiazuur. Het kostte begin jaren 1990 meer dan 100 Belgische vrouwen hun nieren. Die hadden het ingenomen als onderdeel van een afslankkuur [...]. Ondertussen hebben al meer dan 30 van hen kanker van de urinewegen en zeven zijn er al dood. In de EU is sinds 1992 al de invoer van alles waar aristolochiazuur in zit, en sinds 2001 is deze stof ook in Nederland verboden – er bestaan ook lokale soorten Aristolochia, en die mogen dus ook niet gebruikt worden. De Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) controleerde tussen 2002 en 2007 middelen waar traditioneel Aristolochia in zat. Bij ongeveer een derde zat het er nog steeds in. Op de website van de VWA staan twee lijsten met middelen waarmee u deze vorm van Chinese roulette kan spelen. Deze middelen worden voorgeschreven door beoefenaren van Chinese Traditional Medicine (TCM). Het kan natuurlijk nog erger: middelen waar traditioneel dit kankerkruid niet in zit, bevatten het toch! Dat komt buiten Nederland ook voor.
" Het artikel gaat verder met andere middelen uit de zogenaamde traditionele Chinese geneeskunde (TCM) waarin naar hartenlust hormonen, viagra of andere medisch werkzame stoffen worden toegevoegd - geen wonder dat TCM soms zo goed lijkt te werken, je slikt in feite gewoon pillen maar dan verborgen in een waas van kruiden. De hoeveelheden hormonen of andere stoffen die in die TCM-middeltjes zitten, zijn vaak onverantwoord hoog.
Deze mijnheer Vogel wordt heel vaak onterecht 'dokter' genoemd. Maar dat terzijde.

De producten van Vogel zijn geen geneesmiddelen, en ze genezen dus ook niet.

In de reguliere farmacie wordt gesproken over middelen die WERKEN en middelen die HELPEN.

Een echt (geregistreerd) geneesmiddel werkt. Er is wetenschappelijk onderbouwd op welke manier het middel inwerkt op het lichaam.

De producten van Vogel werken niet, ze kunnen misschien wel helpen. Maar dan alleen omdat mensen erin geloven. Dat is het zogenaamde placebo-effect.
Een voorbeeld van iets wat helpt: een kind is gevallen op z'n knie en gaat huilend naar mama. Mama geeft een kusje. Werkt dat om de pijn te verminderen? Nee. Helpt het om de pijn te verminderen? Ja!

De firma Vogel hoeft niets te controleren op werking, simpelweg omdat het niet werkt.

En waarom is het zo duur? Omdat er mensen zijn die denken dat het werkt als het duur is. Zo kun je simpel geld verdienen aan kwakzalverij.