Wat is het verschil tussen Aleve Feminax en een gewone pijnstiller?

Op de marketing na.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
23.3K

Het beste antwoord

Er is geen verschil aangezien aleve feminax een normale pijnstiller is. Aleve feminax bevat de pijnstiller naproxen. Dit is een NSAID; een 'broertje' van pijnstillers als diclofenac en ibuprofen.

Naproxen wordt van alle NSAID's het meest gegeven tegen menstruatiepijn, maar dat is meer gebaseerd op gewoonten van artsen dan op harde medische redenen; uit onderzoek blijkt dat de andere NSAID's net zo effectief zijn.

Net als aleve feminax is naproxen gewoon zonder recept verkrijgbaar. In aleve feminaxzit 250mg naproxen. De gewone naproxen is verkrijgbaar in de doseringen 250mg en 500mg. De normale dosering is 2 maal daags 250 tot 500mg. De aleve feminax bevat dus een relatief lage dosering.
Het belangrijkste verschil tussen gewone naproxen en aleve feminax is inderdaad de marketing en daarmee de prijs; aleve feminax is ongeveer tweemaal zo duur.

Als je met "gewone pijnstiller" echt alleen op paracetamol doelt wordt het wel een wat ander verhaal. Bij het ontstaan van menstruatiepijn spelen prostaglandines een belangrijke rol. NSAID's remmen de vorming van deze prostaglandines waardoor menstruatiepijn afneemt; zelfs de hoeveelheid bloedverlies kan afnemen. Alle NSAID 's hebben dit effect, of het nu gaat over aleve feminax, naproxen, ibuprofen, diclofenac. Andere pijnstillers (zoals paracetamol en morfine) hebben dit effect niet. Zij stillen de pijn bij menstruatiepijn ook wel, maar minder effectief.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aleve feminax bevat 220mg naproxennatrium. Het prijsverschil met de gewone aleve 220mg is nihil. De prijs tussen een huismerk en aleve is wel verschillend

Andere antwoorden (1)

Het samentrekken van de baarmoeder ( menstruatiepijn ) wordt veroorzaakt door de hormoon prostaglandine. In Aleve Feminax zit een bepaald hormoon die de aanmaak van prostaglandine remt en er daardoor voor zorgt dat de samentrekking van de baarmoeder minde hevig is. Aleve focust zich echt op de menstruatiepijn en gewone pijnstillers kan voor vanalles en nogwat gebruikt worden.