Kan bij Zopiclon een bittere smaak in mond / keel ook optreden vlak na inname?

Omdat ik zeer moeilijk in slaap kan komen heb ik via de huisarts een aantal pilletjes Zopiclon Actavis van 7,5 mg gekregen. Ik zag in de bijsluiter staat: ''bittere smaak bij het opstaan''. Dit heb ik op meerdere apothekerssites gecheckt en die zeiden hetzelfde. De reden dat ik het opzocht was namelijk omdat ik al een bittere smaak in mijn keel en mond kreeg ongeveer een HALFUUR na inname van 1 tablet!

Is dit OK? Of is het niet normaal/gezond om dat al zo snel te krijgen?

Het is nu overigens een uur later. De bittere smaak is ietsjes erger geworden. Beetje jammer dat álles wat ik eet/drink nu een vieze nasmaak heeft! -,-

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
18K

Het beste antwoord

Een bittere smaak is een bekende bijwerking van zopiclon en komt naar schatting bij tot wel 20% van de gebruikers voor. De smaak kan tot 4 dagen na inname aanhouden. Dat in de bijsluiter staat dat het bij het opstaan optreedt is niet verwonderlijk: meestal vallen mensen vrij snel na inname in slaap en merken de bijwerking pas als ze weer wakker zijn. Jij bent niet meteen in slaap gevallen en dat is dus de reden dat je de bittere smaak al opmerkt. Niet vreemd dus dat je het relatief snel al merkt.
Mocht die bijwerking nu lang aanhouden en eventueel ook vaker optreden, dan is het misschien een idee om in samenspraak met je arts op een alternatief over te gaan, zoals zolpidem of temazepam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wauw, tot vier dagen na inname? Ben toch blij dat het bij mij nooit zo lang heeft geduurd. Al is de smaak bij het niet in één keer doorslikken van de tablet, of bij het slikken van een halve tablet echt vele malen intenser dan de smaak die je soms de volgende dag nog in je mond hebt ervan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt gelijk, ik had beter meteen kunnen gaan slapen. Maar ik wíl niet slapen (dat klinkt puberaal, maar helaas zit er meer achter dan dat). Vandaar dat de dokter me deze medicatie voorschreef met het idee ''misschien gaat ze zich dan zo slaperig voelen dat ze wel naar bed moet!'' Dat was niet zo. Sterker nog, ik ben nu nog steeds klaarwakker! Maar in ieder geval bedankt voor de tips, ik zal ze onthouden en proberen morgen wel meteen in bed te gaan liggen. ;)

Andere antwoorden (2)

Ja. Zoals alle geneesmiddelen kan Zopiclon bijwerkingen veroorzaken, hoewel niet iedereen ze krijgt. Zeer vaak (bij meer dan 1 op de 10 behandelde patiënten):
Een bittere smaak of een metaalachtige nasmaak.

Dat is wat in de bijsluiter staat. En ook: Volg bij het innemen van Zopiclon nauwgezet het advies van uw arts. Raadpleeg bij twijfel uw arts of
apotheker. De gebruikelijke dosering is 7,5 mg, vlak voor het naar bed gaan.

Je schrijft dat je het middel al een uur geleden ingenomen hebt, maar je bent nu nog op en aan het eten. Dat is dus niet de juiste methode. Als je meteen na het slikken van het medicijn naar bed gaat zal je minder last van de bijwerking hebben. En kan het z'n werk doen, te weten jou 7 tot 8 uur achter elkaar te laten slapen.
Amadea
10 jaar geleden
Lol, die dingen zijn inderdaad ranzig. Soms proef je het direct bij inname, vooral als je hem niet snel genoeg doorgeslikt krijgt. Soms een tijdje na het inslikken en soms heb je inderdaad de volgende ochtend nog steeds een beetje die smaak in je mond, dat kan best een tijdje gedurende de dag aanhouden trouwens. Dat is gewoon de smaak van die dingen, net zoals paracetamol enorm bitter is als je het niet in één keer weg krijgt, alleen kan die smaak bij zopiclon veel langer aanhouden.

Maar er is dus niks mis met jou. Probeer het gewoon zo snel mogelijk door te slikken met veel water of thee, neem eventueel nog een pepermuntje erna als je je eraan stoort, en ga daarna gewoon lekker slapen. Je moet wel echt naar bed gaan en proberen te slapen hoor. Anders kan én het middel z'n werk niet doen, én heb je een groter risico op duf zijn de volgende ochtend en dat je automatisch gedrag gaat vertonen in combinatie met amnesie, oftewel dat je dingen gaat doen waar je morgen niks meer van weet en dat je gaten in je geheugen hebt van de uren net na inname.

Met die smaak is mijn persoonlijke ervaring trouwens dat het per keer verschilt: soms proefde ik het totaal niet bij het slikken maar wel de volgende dag of vice versa, soms zowel 's avonds als de volgende ochtend, maar meestal helemaal niet of amper. Bij het doorslikken had ik er vooral last van als ik een halve tablet nam, omdat je dan niet dat coatinglaagje rondom hebt natuurlijk.

Ik gebruik ze trouwens niet meer, ben overgestapt op een ander middel omdat je na het innemen van zopiclon 24 uur geen auto mag rijden. Bij temazepam mag dat na 8 uur alweer. Heb dat intussen één keer gebruikt (zo vaak heb ik ze niet nodig) en ben stiekem ook wel blij dat ik van die nare smaak af ben waarvan je nooit weet of je daar nu last van gaat hebben of niet ;-)