wat zijn de consequenties na inname van omeprazol die bewaard zijn boven de 25 graden?

Omeprazol hebben we meegenomen op vakantie waar het in de koffer rond de 45 graden was. Mijn partner heeft thuis een aantal omeprazol ingenomen. Nu heeft hij al 2 dagen diaree, kan dat komen door de 'bedorven' omeprazol?

Graag uw antwoord

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Nee dat kan niet.
Als eten bederft dan komt dat doordat er bacteriën in groeien. Deze bacteriën kunnen een infectie in de darmen geven. Soms zijn het juist gifstoffen van de bacteriën en niet de bacteriën zelf die diarree veroorzaken.

In een pilletje omeprazol zitten geen voedingsstoffen voor bacteriën. Als er al een bacterie op zo'n pil zit kan deze dus nooit groeien, hoe gunstig de overige factoren dan ook zijn.
Medicijnen kunnen dan ook niet bederven, zoals voedsel dat wel kan.
Medicijnen moeten op een bepaalde temperatuur bewaard worden omdat ze bij hogere temperaturen af kunnen breken. Dit betekent dat de hoeveelheid omeprazol per tablet wat minder is dan aangegeven op het doosje. Hierdoor is de werkzaamheid wat minder dan verwacht.

Wat de diarree veroorzaakt weet ik natuurlijk niet, maar de omeprazol is het dus niet.