Welke 'drug's' of verdovende middel.zit er nou precies in ritalin?

Ik ken mensen die deze medicijne slikken en de ene zei dat er speed in zat en de ander cocaine.. Zit er wel zoiets in?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

De werkzame stof in ritalin is
methylfenidaathydrochloride.

Toegevoegd na 3 minuten:
De meest voorkomende bijwerkingen zijn nervositeit, slapeloosheid en hoofdpijn.

En verder oa • manie
• psychotische stoornissen, inclusief zien, voelen of horen van dingen die er niet zijn (visuele, tactiele of auditieve hallucinaties) of wanen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed antw.

Andere antwoorden (2)

Het is verwant aan amfetamine, het wordt daarom nogal eens als speed aangeduid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De werkzame stof in ritalin is inderdaad methylfenidaat. Het is een amfetamine-achtig middel, en ik meen dat de chemische structuur het meest lijkt op die van cocaïne. Speed valt net als cocaïne onder de amfetaminen, en daarnaast wordt 'speed' in de volksmond nog wel eens gebruikt als naam voor alle soorten stimulerende drugs. In die zin zou ritalin daar ook onder vallen.

Dus wanneer je vraag is of er cocaïne of speed inzit, zou het antwoord zijn: nee, maar wel zoiets.

Binnen de medische wereld valt ritalin onder de 'wekamines', of stimulantia, net als bijvoorbeeld modafinil, een middel tegen narcolepsie. Ritalin is dus allesbehale een verdovend middel: het is juist een stimulerend middel. Opiaten bijvoorbeeld, of benzodiazepines (diazepam, oxazepam, etc.) vallen onder de verdovende middelen, terwijl ritalin en modafinil juist stimulerend werken op (bepaalde delen van) het centrale zenuwstelsel.

Gek genoeg werkt het bij mensen met ADHD juist min of meer kalmerend, in die zin dat patiënten beter stil kunnen zitten, minder impulsief zijn, en zich beter kunnen concentreren. Vandaar waarschijnlijk de verwarring. Dat 'kalmerende' effect komt doordat - simpel gezegd - ritalin stimulerend werkt op hersengebieden die afremmen, en die dat bij ADHD'ers minder doen. Het stimuleert dus de rem van bepaalde systemen. Dat betekent ook dat wanneer iemand die geen ADHD heeft, het middel inderdaad ongeveer net zo werkt als cocaïne of speed.