Waarom werken medicijnen bij mij (bijna) niet?

Van paracetamol tot diclofenac 75 mg. Medicijnen werken de 1e keer dat ik ze inneem maar een klein beetje, daarna helemaal niet meer. Heeft iemand een idee waardoor dit komt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.7K

Antwoorden (2)

Het kan Zo zijn als je het te veel heb gebruikt dat je er inmuum voor kan zijn geworden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar zijn verschillende verklaringen voor mogelijk, maar de vraag is OF het zo is dat medicijnen in het algemeen bij jou niet werken. Je noemt in je reactie slechts vier middelen, waarvan twee uit dezelfde groep (diclofenac en ibuprofen) en allemaal met een werking die nogal subjectief is.

Slaapmiddelen en pijnstillers hebben een werking die vaak slecht meetbaar is en afhankelijk is van veel meer factoren dan alleen de werkzame stof. Om te kunnen slapen moeten de omstandigheden goed zijn, bijvoorbeeld. Als je een slaapmiddel neemt zul je weliswaar wat suf worden, maar als je niet moe genoeg bent, je ligt te piekeren, je met allerlei andere dingen bezig bent en niet in bed gaat liggen, je veel pijn hebt of de omgeving bijvoorbeeld te lawaaiig is, slaap je nog steeds niet. Daarbij is temazepam een relatief mild inslaapmiddel.

Voor die pijnstillers geldt hetzelfde: pijn wordt versterkt door de omstandigheden waar je je in bevindt. Als je angstig bent, stress hebt, je je zorgen maakt over de oorzaak van de pijn of je je erg focust op de pijn, zul je die pijn sterker voelen. Daar komt bij dat niet elke pijnstiller werkt op alle soorten pijn. Vooral NSAID's werken goed bij nociceptieve pijn (pijn door weefselschade) terwijl bij HMS ook zenuwpijn voorkomt en een deel van de pijn bij HMS nog niet begrepen is. Bij zenuwpijn is vaak andere medicatie nodig.

Wat verder ook nog kan, is dat jouw pijn gewoon te ernstig is om veel verschil te merken van pijnstillers als paracetamol en ibuprofen. Wat past bij die theorie is het feit dat je wél verlichting merkt van tramadol, een wat sterkere pijnstiller. Daarnaast werkt tramadol op diverse receptoren en zijn er aanwijzingen dat het beter werkt bij zenuwpijn dan andere opiaten.

Tenslotte is de werking van medicatie bij iedereen anders omdat ons lichaam medicatie moet afbreken en geen enkel lichaam hetzelfde is. Het is mogelijk dat jouw lichaam bepaalde medicatie sneller afbreekt dan normaal, en je er daarom weinig effect van merkt. Dat is in dit geval niet de meest logische verklaring naar mijn mening, omdat de middelen die je noemt door verschillende enzymen worden afgebroken. Maar er zijn meer factoren: bepaalde darmziektes of operatieve verwijdering van delen van de dunne darm kunnen ook de opname van medicatie verminderen. Als behalve pijnstillers en slaapmiddelen ook andere middelen (antibiotica, bloeddrukverlagende middelen) verminderd werken bij jou, lijkt het me verstandig dit met je arts te bespreken.