Wat is het verschil tussen fluticason en mometason?

Bovenstaande vraag, plus, welke werkt beter?

Iemand ervaringen met deze middelen tegen neuspoliepen? De merknamen zijn Flixonase en Nasonex en worden voorgeschreven door de dokter bij langdurig ontstoken neusslijmvlies, allergie, hooikoorts en neuspoliepen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
21.1K

Het beste antwoord

fluticason en mometason zijn beide neussprays met zogenaamde corticosteroiden. Chemisch gezien zijn het medicijnen die erg veel lijken op bijvoorbeeld prednison. Voordeel is dat ze lokaal (in de neus) gespoten kunnen worden; ze hebben dan lokaal hun werking en komt er minder in het bloed terecht waardoor bijwerkingen zeldzaam zijn (in tegenstelling tot bijvoorbeeld prednison)

Een hele tijd geleden heeft een of andere farmaceut dit trucje bedacht. Ik denk dat het eerste corticosteroid in neusspray beclometason was , maar daar ben ik niet zeker van. Andere farmaceutische bedrijven proberen dit trucje dan na te doen, om zo medicijnen te kunnen verkopen en dus geld te verdienen.
Die bedrijven mogen echter niet precies hetzelfde medicijn op de markt brengen. Daarom veranderen zij het middel een klein beetje, waardoor het officieel een ander medicijn is geworden, maar waarvan de werking gelijk is aan het originele geneesmiddel.

Twee van deze voorbeelden zijn mometason en fluticason. Deze twee lijken zo veel op elkaar, en de sterkte zijn zodanig gelijk dat het in de praktijk niet uitmaakt welke van de twee gekozen wordt.
Vaak zie je dat een arts een van beide kiest en die doorgaans voorschrijft. Die keuze is dus niet bepaald door een verschil in werking of sterkte.

Persoonlijk schrijf ik meestal fluticason voor. Ik heb hiervoor gekozen omdat deze wat meer mogelijkheden biedt in de dosering; althans als je het netjes volgens de standaard gebruikt, en dat is toch wel de bedoeling.