kun je opgezwolle benen krijgen van fentanyl(morfinepleister)?

sinds ik fentanyl gebruik zijn mijn benen extreem opgezwollen met name mijn rechterbeen kan dit van de morfinepleister komen?eerder gebruikte ik butranspleister toen had ik het niet, nadeel daarvan is dat het na 3 dagen wel uitgewerkt is en geen week meegaat, welke stof zorgt voor dikke benen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.3K

Antwoorden (1)

Ja, dat kan. Net zoals Butrans trouwens, ook dat kan oedeem hebben als bijwerking. Maar de individuele reactie kan natuurlijk per patiënt verschillen. Het kan dus voorkomen dat je van het ene middel een bepaalde bijwerking niet krijgt, en het andere wel.

Vreemd is wel dat je vermeldt dat het nadeel van butrans is dat het na drie dagen is uitgewerkt en geen week meegaat, terwijl juist Butrans zeven dagen werkt en de Fentanylpleister maar drie. Ik hoop niet dat je probeert de fentanylpleister zeven dagen te laten zitten, want dan krijg je echt meer pijn en onttrekkingsverschijnselen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hoi bedankt voor je reactie,
het is niet zo verwonderlijk dat butrans geen 7 dagen meegaat zoals zo moeten van bijv hormoonpleisters is ook bekend dat de afgifte steeds minder word naarmate het er langer opzit,en je maakt mij niet wijs dat precies zoveel gram per uur in je bloedbaan komt, dat is natuurlijk giswerk.daarnaast is het zo dat als je de butranspleister langer laat zitten dan paar dagen de jeuk enorm word. ikplakte ze al op mijn onderbeen omdat ik anders teveel irritatie heb en daarnaast zo me huid ermee los trok. en de fentanylpleister heb ik dus gekregen omdat deze hogere dosering had plus feit dat deze om de drie dagen vervangen kan worden, echter bij het eerste merk wat ik kreeg was de jeuk ook enorm het is gewoon een stukje plastic dat als het warm word ontzettend broeit en bij de andere fabrikant iets minder. maar ik stond er eerst niet bij stil waar mijn enorm opgezwollen benen vandaan kwamen, wel vaker last van gehad in de zomers maar nu 50 kilo lichter had ik daar bijna geen last van afgelopen zomer(2013) en werdmijn been erger en erger na oktober toen had ik ineens de ingeving dat ik na mijn laatste operatie in september zo extreem veel pijn had dat ik fentanyl ben gaan proberen deze had ik al liggen maar durfde er niet goed aan te beginnen dus was bij de butrans gebleven.. gezien dus eigenlijk de slechte hulp van huisarts en het extreem lange wachten voorbij de pijnpoli terecht te kunnen (meer dan half jaar) loop ik dus extra pijn te lijden door opgezwollen benen wat dus waarschijnlijk vanuit de pleisters komt. ik heb nu 2 dagen geen pleister op gebruik wel zaldiar(tramadol met paracetamol) en heb wel even meer pijn in rug en elleboog maar wil weten of het zonder de fentanyl pleister gewoon nog verder afzakt ..het is dat ikzelf ineens een ingving had dat het aan de pleisters kan liggen, misschien bepaalde stof waar mijn lijf extreem op reageerd, ben benieuwd hoe het verder ontwikkeld zonder pleister en dan kan ik het bespreken met mijn inmiddels nieuwe huisarts, ze waarschuwen en zeuren wel over obstipatie bij gebruik van morfine waar ik totaal geen last van heb maar niet de link leggen voor de overgevoeligheid mbt extreme vocht toename in benen. voor mij ding te hopen dat het even om aan te voelen valt met alleen tramadol..en ibuprofen die ik eigenlijk niet mag na mijn maagverkleining..word vervolgd..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hm. In je toelichting schrijf je dat een nádeel van de butrans is dat die maar drie dagen meegaat en geen week, maar uit je verhaal hier begrijp ik dat je juist bedoelde dat het feit dat de pleister maar drie dagen meegaat juist een vóórdeel is van de fentanyl? Ik volg het niet meer helemaal namelijk. En de werking van medicijnpleisters neemt uiteraard na verloop van tijd af, maar dan ná de aangegeven tijdsperiode. Behoudens natuurlijk individuele verschillen, maar ze zijn wel degelijk zo ontworpen dat ze heel gelijkmatig elk uur dezelfde dosering afgeven. Alleen bij extreem hoge temperaturen of koorts kan dat ineens sneller gaan. Maar het zou kunnen dat de één acht dagen met zo'n Butranspleister kan doen, en de ander slechts zeseneenhalve dag. Maar als je zo'n last hebt van huidirritatie door de pleisters, waarom dan geen orale morfine (of een ander opiaat)?