Is het schadelijk om Loperamide en Domperidon dagelijks te gebruiken?

Ik heb een jaar geleden de diagnose Prikkelbare Darm Syndroom gekregen. Ondanks uitleg en hulp heb ik er nog erg veel moeite mee. Vooral diarree en braken tijdens reizen is voor mij een grote probleem. Nu heb ik alleen Loperamide en Domperidon gekregen.

Mijn idee is dus om elke dag verspreid over de dag 5 capsules Loperamide en 4 tabletten Domperidon te slikken, zodat ik toch op een normale manier weer verder kan. Maar ik vraag me af of het kwaad kan op korte en lange termijn.

9 jaar geleden
20K
Ritsuka
9 jaar geleden
is er nog niet gekeken van welke producten je precies last hebt?
Eric1993
9 jaar geleden
Is gebeurd maar buikklachten en braken ontstaan meestal als ik buitenshuis ben. Dus de dokter denkt dat het waarschijnlijk door angst/stress komt. Ik zal naar een psycholoog moeten, maar daar is weer een heel wachtlijst. Dus ik zoek eigenlijk naar iets wat snel en effectief is. En wat ik hooguit een half jaar gebruik tot ik bij een psycholoog terecht kan.

Het beste antwoord

Dat zul je met je arts moeten overleggen. Beide middelen kúnnen eventueel langdurig gebruikt worden, maar hebben zeker bij langdurig gebruik belangrijke nadelen. Daarom moet langdurig gebruik van deze middelen zorgvuldig worden gewogen aan de hand van de ernst van de klachten die je hebt en de alternatieven die er zijn. Daarvoor moet je echt bij je arts zijn.

In z'n algemeenheid kun je loperamide beter niet langdurig gebruiken. Specifiek bij IBS geldt dat de bijwerkingen buikpijn, misselijkheid en braken ook al symptomen zijn van IBS en die dus versterkt kunnen worden.

Je zou je arts kunnen vragen of het gebruik van psyliumzaad of een andere bulkvormer niet beter is. Dat zijn middelen die meestal bij obstipatie wordt gebruikt, maar grappig genoeg normaliseren ze ook een te dunne ontlasting. Het bindt vocht aan zich en vergroot het volume van de ontlasting, zodat bij obstipatie de ontlasting zachter en soepeler wordt, en bij diarree werkt het als een soort gel die vocht opneemt en aan zich bindt. Dat is een middel dat veel milder is voor je darm en alleen indirect werkt op de peristaltiek. Bij IBS lijkt me zo'n middel sowieso beter, omdat mensen met IBS vaak afwisselend diarree en obstipatie hebben. Dat is ook weer een middel dat op zich geen effect heeft op de IBS-symptomen als buikpijn en krampen (wel bij individuele patiënten, maar uit studies blijkt geen algemeen effect) en ook als bijwerking weer een opgeblazen gevoel kan geven, maar het heeft een veel natuurlijker werking en is sowieso geschikter voor langdurig gebruik. Ik zou zeggen dat áls je iets langdurig wilt gebruiken en het werkt voor jou, psyliumzaad een betere keus is dan loperamide.

Ook domperidon kan zeker bij langdurig gebruik van hogere doseringen belangrijke bijwerkingen hebben. Het is pas weer in opspraak geweest omdat gebruik ervan het risico op bepaalde hartproblemen vergroot. Probleem daarbij was vooral dat het vrij verkrijgbaar is: elk middel heeft potentieel ernstige bijwerkingen maar meestal komt dat zelden voor. Je maakt een afweging om een middel te gebruiken vanwege de ernst van je klachten, zo simpel werkt dat. Het is alleen niet zo simpel om die afweging te maken, daarom raad ik ook aan om naar je arts te gaan. Als je zonder dit middel niet normaal kunt eten of weinig binnen kunt houden, is die afweging misschien wel heel snel gemaakt. Maar misschien zijn er alternatieven, middelen of methodes die ook jouw klachten verlichten en minder bijwerkingen hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor een gezond persoon is dit al niet aan te raden, dit omdat beide geneesmiddelen vervelende bijwerkingen kunnen geven. Bij het prikkelbare darmsyndroom zou ik dat helemaal niet doen, dit omdat de darm al niet normaal werkt, wat je dan nog verder gaat verstoren, of de werking die er wel is, volledig stillegt op den duur. Ik verwacht dat behalve bijwerkingen die je hiervan zal krijgen, het je probleem ook alleen maar groter zal maken. Doe dit dus zeker niet, zonder overleg met je behandelend arts. Neem dus contact op met je behandelend arts en vraag deze om een oplossing voor langere tijd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eric1993
9 jaar geleden
De oplossing voor langere tijd is dus een psycholoog. Daar zit weer een wachtlijst aan wat wel een paar maanden gaat duren. En in die maanden dat ik op een psycholoog moet wachten, zou ik toch wel graag verder willen. Jammer genoeg heeft de dokter daar geen oplossing voor. Ik zal "maar" moeten wachten op een psycholoog.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overleg dan in ieder geval met je behandelend arts wat deze van de genoemde combinatie vindt, voor langere tijd. Deze middelen zijn beiden niet bedoeld voor langdurig gebruik, maar als noodoplossing. Heeft je arts geen tijd, vraag dan advies aan de apotheker, zij kunnen vaak ook betere alternatieven aanbevelen.