werkt inositol bij dwangstoornissen en zo ja, wat is de dosering kan het nergens vinden en mijn dokter heeft er nog nooit van gehoord?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien kun je dan beter naar een verwijzing voor een psychiater vragen.

Antwoorden (3)

Inositol is vitamine B8. Of dat werkt bij dwangstoornissen weet ik niet, maar als je arts het niet kent als middel daartegen, dan kun je eraan twijfelen: elke arts heeft toegang tot informatie over medicatie.
Misschien valt het meer onder een alternatieve benadering?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
-het is geen vitamine, zo werd het wel gezien.
-er is onderzoek genoeg over, maar dan moet de arts er wel de tijd voor nemen. Maar dat geld voor veeel meer middelen, hij kan niet alles lezen.
(zie bronnen in de bron bij mijn antwoord)
Volgens de bronnen in de wiki (engels) werkt het,
er worden resultaten gezien die vergelijkbaar zijn met SSSI's, alleen dan zonder de bijwerkingen.

Dat je dokter er nog nooit van heeft gehoord komt waarschijnlijk omdat het gekoop spul is, waar geen patent op verkregen kan worden en dus niks aan te verdienen is.

Toegevoegd na 16 minuten:
Doseringen zijn hoog, 18 gram per dag bij OCD, 12 gram bij depressie. (in de onderzoeken)
Dit is geen advies, maar ik zou er als ik jouw was wel meer over willen weten. Er zijn namelijk geen serieuze bijwerkingen bekend, in enkele gevallen diarree bij hoge dosissen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het werkt niet. Er is namelijk (nog) geen enkel onderzoek die dat aantoont. Er zijn slechts hele kleine studies van minder dan 20 personen, maar totdat het resultaat ook naar voren komt bij grote groepen moet je er vanuit gaan dat het niet werkt.

Er zijn namelijk veel bedrijven die dit soort dingen verkopen. En die gooien dit soort praatjes de wereld in. Het is overigens niet eens een vitamine, we kunnen het namelijk gewoon zelf aanmaken uit glucose. En daar hebben we meer dan genoeg van in ons lichaam.

Je moet overigens nooit zomaar hele grote dosissen vitamines slikken. En zeker geen hele grammen. Vitamines kunnen daadwerkelijk schadelijk zijn. Inositol daarintegen is redelijk onschadelijk omdat ons lichaam er zelf grammen per dag van aan maakt.

Als je het toch wilt proberen kan je ook gewoon fruit, bonen, granen en noten eten. Daar zit het ook in namelijk.