Zoals elk geneesmiddel kan ook dit geneesmiddel bijwerkingen hebben, al krijgt niet iedereen daarmee te maken. Deze zijn gewoonlijk mild en gaan na verloop van tijd vanzelf over. De onderstaande bijwerkingen kunnen bij sommige patiënten optreden tijdens de behandeling.
Neem onmiddellijk contact op met uw arts als u last krijgt van één van deze bijwerkingen tijdens het gebruik van Pravastatine Na:
• overgevoeligheidsreacties (angio-oedeem, anafylaxie) zoals ernstige allergische reacties met zwelling van het gezicht, de tong en de luchtpijp [oedeem] die grote moeite met de ademhaling veroorzaken. Dit is een zeer zeldzame reactie die ernstig kan zijn als het zich voordoet.
• ontsteking van een spier, de vernietiging van vezels in skeletspieren (rhabdomyolyse) wat gepaard kan gaan met acuut nierfalen. In sommige gevallen treden peesaandoeningen, soms geassocieerd met scheuren, gelige verkleuring van de huid (geelzucht), weefsels en lichaams- vloeistoffen, leverontsteking (hepatitis), plotselinge snelle vernietiging van alle leverweefsel (levernecrose) op. Spieraandoeningen kunnen in zeldzame gevallen ernstig zijn (zie ook rubriek 2. Wanneer mag u dit middel niet gebruikt of moet u er extra voorzichtig mee zijn?).
Vaak: kan voorkomen bij maximaal 1 op de 10 mensen
gevoelige spieren en botten, pijnlijke gewrichten (athralgie), spierkrampen, spierpijn en spier- zwakte, verhoogde productie van leverenzymen.
Soms: kan voorkomen bij maximaal 1 op de 100 mensen
duizeligheid, hoofdpijn, slaapstoornissen, gebrek aan voldoende slaap, gezichtsstoornissen (wazig zien of dubbel zien), problemen met de spijsvertering of langzame spijsvertering (dys- pepsie) / brandend maagzuur, buikpijn, misselijkheid / braken, obstipatie, diarree, winderigheid, jeuk, huiduitslag, netelroos, problemen met de hoofdhuid en het haar (inclusief haaruitval), abnormaal plassen, bijvoorbeeld pijn bij het plassen, andere frequentie, vaak moeten plassen 's nachts (dysurie), verstoorde seksuele functies, vermoeidheid.
Zeer zelden: kunnen voorkomen bij maximaal 1 op de 10.000 mensen
problemen met gevoel waaronder brandend / tintelend gevoel, gevoelloosheid of tintelingen [paresthesie] kan optreden, dit kan een teken zijn van beschadiging van de zenuwuiteinden (perifere polyneuro-pathie), ontsteking van de alvleesklier (pancreatitis),
Niet bekend: frequentie kan niet worden geschat op basis van de beschikbare gegevens
ademhalingsproblemen waaronder aanhoudende hoest en / of kortademigheid of koorts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord!

Andere antwoorden (2)

Spierpijn, gewrichtspijn, spierzwakte en spierkramp. Meestal is dit onschuldig, maar zeer zelden kan dit wijzen op een ernstige bijwerking op de spieren. De verschijnselen van deze ernstige bijwerking zijn spierpijn, spierzwakte, algemeen ziek voelen, koorts, misselijkheid en braken. De spierpijn zit meestal in de kuiten of onderrug, maar ook het gehele lichaam kan zeer doen.

En psychische klachten, zoals angst of depressie.
Amadea
11 jaar geleden
Rhabdomyolyse wordt in verband gebracht met het slikken van statines.
Je vraagt naar de ergste bijwerking, en wat het ergste is is een subjectief begrip.
Maar rhabdomyolyse in elk geval een ernstige bijwerking die in zeldzame gevallen kan optreden. Bij deze aandoening worden de spieren aangetast en dat is natuurlijk een ernstige zaak. Zoals gezegd, het treedt gelukkig hoogst zelden op bij personen die daarvoor gevoelig zijn. Het gebruik van andere medicijnen kan daarbij een rol spelen.
Of van spierafbraak sprake is kan door de dokter met behulp van een bloedonderzoek worden aangetoond.