Kan je depersonalisatie krijgen van antidepressiva?

Ik heb een jaar antidepressiva genomen en ging ook wekelijks naar een psychotherapeut. Mijn gevoelens waren volledig afgevlakt, ook leuke momenten (die ik tijdens mijn depressie wel nog had!) kon ik niet meer beleven. Maar het ging wel met mij want de dieptes had ik niet meer. Ik denk dat ik bijna een jaar gestopt ben met het nemen van de medicatie maar ik voel me nog steeds zo. Alles gebeurd op een afstand van mij. Het lijkt of ik iemand speel. Ik kan me niet echt amuseren maar ik word ook niet meer verdrietig.

Kan het dat dit gevoel van depersonalisatie te wijten ligt aan de AD die ik een jaar genomen heb ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In feite moet je weer "opnieuw leren lopen" (zie mijn antwoord)

Antwoorden (3)

Het is de bedoeling dat antidepressivum e.d. een hulpmiddel is. Wat je omschrijft klopt ook, maar je zult zelf ook moeten werken aan je innerlijk. Dit kan terug komen, maar als je te druk in je hoofd bent, zul je jezelf "leeg moeten maken" door de stilte op te zoeken, en hoe dit voor jou werkt zul je zelf uit moeten vinden. Ben je te leeg en wil het gevoelsleven niet terug komen dan zul je eerst dingen moeten gaan doen die vroeger wel gevoel gaven. Door het te doen komt langzaam aan (en dit is een heel traag proces) je gevoel weer terug doordat leuke dingen zich ontwikkelen. Is dit alles erg zwaar, ga dit dan niet in je eentje doen. Samen iets doen bevordert zelfs voor mensen die langdurig in de psychiatrie verkeren een iets makkelijker weg naar "buiten". Geef niet op als dit de eerste keren niet lukt. Waar kreeg jij een YES gevoel bij, wat waren jouw talenten voor dit alles begon? Dit is je startpunt om eruit te komen. Medicijnen meestal niet. Dat is slechts symptoombestrijding, maar daar was je wss al achter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat medicijnen vaak ook goed kunnen helpen. Het is wel echter aan te raden ze heel geleidelijk af te bouwen. Niet te combineren met alcohol bijvoorbeeld. Sommige mensen missen nou eenmaal stofjes in hun hersenen of werkt net even anders. Ik ben het er mee eens dat je daarnaast ook aan dingen kunt werken. Het kan ook zijn dat je je na een bepaalde periode medicatie gebruik en je er mee stopt je je gewoon goed voelt. Dat je vanzelf makkelijker met de dingen om bent gaan. Je word ook ouder lijkt mij en leert met de dag. De een heeft dit als ervaring en de ander dat. Kan voor ieder anders uitpakken.
Belangrijk lijkt me wat het doel van de therapie was, dat kan zijn "niet meer de oude dieptes" ervaren, en dan lijkt deze therapie geslaagd. Want dat is gelukt, en je gebruikt geen medicijnen meer.

Logisch lijkt me dan nu een vorm van therapie te vinden met als doelstelling kort door de bocht "gelukkig worden". Met andere woorden, adequaat kunnen omgaan met zowel de pijnlijke als gelukzalige momenten die er in het leven van elk mens zijn. Niet blijven hangen in een bepaalde emotie maar merken dat het gevoel kan veranderen.

De weg om dat te realiseren, van directe gerichte therapie tot iets als verschillende cursussen op dit gebied, kan heel divers zijn. Het doel is denk ik voor iedereen uniek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Depersonalisatie kan een bijwerking zijn van medicijnen. Had je er voordien ( voor de inname van je AD ) ook al last van? Of is het gekomen na het innemen van jouw medicijn? Ik lees ook dat het toch wel al behoorlijk lang geleden is dat je dat medicijn innam. Dus of het daarvan dan nog kan liggen dat denk ik niet dat dat kan. Wel kan depersonlisatie/derealisatie een symptoom zijn van depressie, angst,.. Ikzelf ervaar het ook dagelijks en bij mij ligt het door mijn angststoornis en mijn hyperventilatie. Heel veel mensen hebben hiermee te kampen. En er bestaan goede engelse sites hierover. Door het voortdurende piekeren bijvoorbeeld word je geest moe waardoor je in deze state of mind komt. Langdurige stress, trauma,...
Heb je dit al besproken met je psychotherapeut?

Hier is een goede site erover :
Http://www.anxietysecrets.com/depersonalization-and-derealization.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
niet veel, maar ik kende het gevoel wel. Ik kan me enkele dagen herinneren dat ik me ook zo vreemd voelde, maar dat was de volgende dag dan weer verdwenen. Toen ik AD begon te nemen ging ik me elke dag zo voelen. Ik heb er een keer over begonnen tegen mijn psychotherapeut maar die is er niet op ingegaan. Hoe meer ik er ook over nadenk hoe meer ik me zo voel dus probeer ik het zeg maar uit mijn hoofd te wissen. Angst heb ik ook veel, mede ook de reden waarom ik begonnen ben met AD.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus sinds je die AD bent beginnen nemen ben je het elke dag gaan voelen en tot op de dag van vandaag nog steeds? Heel veel mensen die kampen met angst ervaren dit verschijnsel. Het is belangrijk dat je erover kan praten met je psychotherapeut. Ik zou het nog eens met haar proberen bespreken als ik van jou was..