Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Moest iedereen de griepprik halen? Zo ja, zijn die overal al geweest? Ik hoor er veel over, maar nog niks gehoord, hoe zit dat??

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee, alleen risicogroepen (chronisch zieken, ouderen) en mensen die met risicogroepen werken (verpleegsters, kinderopvang). De griepprik verschilt per huisarts wanneer hij is, ik heb hem vorige week donderdag gehad. Je kunt hem wel halen als je wilt en je huisarts er nog over heeft, dan moet je even bellen. Het kan ook op afspraak. Waarschijnlijk moet je hem dan wel zelf betalen, maar eventueel betaalt de zorgverzekering dat terug.

In principe kan iedereen bij zijn huisarts om de griepprik vragen. Voor de gratis gripprik is een risicogroep (volwassenen en kinderen) samengesteld: Bewoners van tehuizen en instellingen (besmettingsgevaar) Personen: van 60 jaar en ouder met longziekten (astma, bronchitis, emfyseem, etc.) met hartziekten (hartritmestoornissen, hartoperatie, etc.) met nierziekten (transplantatie, dialyse) met diabetes met een verstoord afweersysteem (beenmergtransplantatie, HIV, behandeling met cytostatica en/of radiotherapie bij kanker, etc.) Als u buiten de risicogroep valt maar toch in aanmerking wilt komen voor de gratis griepprik, kunt u dit overleggen met uw huisarts. U kunt hem ook zelf betalen. In sommige gevallen vergoedt de zorgverzekeraar de kosten

Hangt van de huisarts af. Veel mensen hebben de griepprik al gehad maar sommige huisartsen zijn nog bezig of moeten zelfs nog beginnen. Naar het zich laat aanzien lijkt die griepprik alleen maar enig nut te hebben als je een longaandoening hebt, bijvoorbeeld astma of copd.

Bronnen:
http://medischcontact.artsennet.nl/Tijdsch...
http://nos.nl/video/306827-jaarlijkse-grie...

Alleen mensen die een risico lopen krijgen de prik. Bijvoorbeeld mensen die last hebben van hun luchtwegen. Je krijgt een uitnodiging. De priksessies zijn nog aan de gang weet ik toevallig.Ouderen en mensen die werken in de gezondheidszorg kunnen ook gratis een prik krijgen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100