Wijst Dick Bijl ook lithiumgebruik af bij bipolaire stoornis?

Laatst kwam Dick Bijl naar buiten met de boodschap dat 98% van de medicatie tegen depressie niet werkt. Naar mijn idee, kijkend naar bekenden, werkt lithium wel bij bipolaire stoornis (=manische depressie). Is dat dan ook die uitzondering volgens Bijl?

7 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
7 jaar geleden
Wat voor onderbouwing heeft hij voor die stelling vraag ik mij af
Cryofiel
7 jaar geleden
Ten eerste is bipolaire stoornis geen depressie. Ten tweede is de mening van Dick Bijl de mening van Dick Bijl, en voor zover bekend (nog?) geen feit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik kan niet voor Dick Bijl spreken, maar Lithium is geen antidepressivum. (En een bipolaire stoornis valt wel degelijk onder de depressieve stoornissen, maar dat is hier eigenlijk amper relevant.) En 98% lijkt op het eerste gezicht erg veel, maar als je bedenkt dat
*afhankelijk van het onderzoek de effectiviteit van antidepressiva hooguit 10-15% is ten opzichte van een placebo,
*dat verschil nog kleiner wordt als vergeleken wordt met actieve placebo's,
*maar die cijfers gaan over goed geselecteerde patiëntengroepen die voldoen aan duidelijk omschreven criteria,
*terwijl in Nederland het overgrote deel van de antidepressiva door huisartsen wordt voorgeschreven aan patiënten die lang niet altijd een psychiatrische diagnose hebben
*(terwijl áls in onderzoeken effecten worden gevonden, die effecten alleen gelden voor de patiënten met ernstiger klachten en medicatie voor lichte depressies of depressieve klachten zonder codeerbare stoornis nooit effectief is gebleken)
*én de richtlijn om zes maanden na het opklaren van de depressie af te gaan bouwen misschien wel negen van de tien keer (persoonlijke schatting) niet wordt gevolgd ...dan kom je - vrees ik - toch wel bij die 98% in de buurt. (Ik heb trouwens vooral de discussie rondom en met Peter Gotsche gevolgd, maar zijn oplossing om antidepressiva van de markt te halen lijkt mij ook geen goede. Ik denk dat het zeker bij therapieresistente klachten soms gerechtvaardigd is om in overleg met de patiënt een middel te proberen waarvan de effectiviteit onduidelijk is. Ik denk alleen niet dat dat bij meer dan een miljoen Nederlanders van toepassing is.)
Cryofiel
7 jaar geleden
Dank voor je correctie en toelichting, Lies12. De heer Gotsche is overigens vooral bekend van zijn gescheld op bepaalde instanties, zoals de EMA. Op zich mag dat. Probleem is echter dat hij klaagt over een in zijn ogen gebrek aan transparantie, en - nu komt het - dit voor het gemak meteen maar vertaalt in "alle medicijnen zijn onwerkzaam". Nu chargeer ik natuurlijk, maar goed, dat doet de heer Gotsche ook.

Antwoorden (1)

Dick Bijl haalt veel informatie van Peter Gøtzsche vandaan,
die 98% komt daar ook vandaan
"Gøtzsche schat 98 procent, op basis van analyses van tientallen klinische studies. Dat onderschrijf ik. ..."
http://www.trouw.nl/tr/nl/39683/nbsp/article/detail/4436297/2016/12/18/Psycho-pillen-doen-meer-kwaad-dan-goed.dhtml

Eigenlijk zou je het hele artikel moeten lezen om zelf tot een antwoord op je vraag te komen.
Hoe ik het lees:
Hij stelt dat van alle antidepressiva, antipsychotica en dergelijken die gegeven worden 98% beter niet voorgeschreven had kunnen worden.
Enkel een deel van de zware gevallen, voorgeschreven door psychiaters, zou beter wel medicijnen kunnen krijgen.

Een zwaar geval van bipolaire stoornis zou bij die 2% zware gevallen kunnen horen, maar het grootste deel niet.
Antwoord:
Voor het grootste deel van de groep uit je vraag kan het volgen hem beter niet voorgeschreven worden.
Mijn aanvulling: Als je een Ja of Nee antwoord wilt:
Ja, vanwege de vaak ernstige bijwerking en verslavende/gewennende werking is het dan beter om het totaal af te wijzen.
(nog beter is natuurlijk een strenge selectie zodat alleen de zware gevallen het krijgt)

Toegevoegd na 17 minuten:
"Bijna allemaal hadden ze dat beter kunnen laten, vindt epidemioloog Dick Bijl. "
Dit is een belangrijke zin. Het gaat namelijk om nieuwe gevallen,
dus om de eerste keer dat de beslissing genomen wordt om wel of geen pillen te gaan slikken.

Veel pillen zijn zo schadelijk dat het zeer lastig is om er ooit nog af te komen.
Het advies is om er nooit mee te beginnen, niet om er zomaar mee te stoppen.