Als ik ga stoppen met prednisolon, val ik dan vanzelf af?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
9.8K
Pieterke
3 jaar geleden
Het kan heel lang duren, zo je al afvalt.

Antwoorden (1)

Prednisolon is een bijnierschorshormoon dat ontstekingen en overgevoeligheidsreacties remt.
Een van de bijwerkingen die het kan geven is vochtophoping (oedeem) en een andere: een opgezette buik. Als dit bij jou het geval is, dan zal dit wegtrekken nadat je met het medicijn bent gestopt. Op zich is dat geen afvallen, maar je wordt wel zichtbaar slanker.
Het kan bij sommige mensen gebeuren dat ze zwaarder worden, een andere vetverdeling krijgen en een dik gezicht met bolle wangen. Dat zal na het langzaam afbouwen van het medicijn ook weer herstellen.

Maar zonder nadere toelichting kan niet gesteld worden dat jij "vanzelf" zult afvallen na het stoppen. Want het kan evengoed zo zijn dat jij de laatste tijd gewoon teveel en ongezond gegeten hebt en daardoor zwaarder bent geworden. Dan zul je er door gezonde voeding en lichaamsbeweging aan moeten werken dat je gewicht kwijt raakt...
Amadea