Ik heb een neusspray die ik anderhalve maand geleden geopend heb. Op de verpakking staat:houdbaar tot 1 maand na opening. Kan ik het nu nog gebruiken?

En is de werking er dan nog wel? Alvast dank voor uw antwoord(en).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
58.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel als het bijv. een pastasaus zou zijn. In dit geval zou ik me kunnen voorstellen dat het product nog prima te gebruiken is, alleen dat de werking wellicht wat minder is. Dát wil ik graag weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het mag duidelijk zijn dat de fabrikant geen garantie meer geeft op het product, omdat het over de datum is.
Persoonlijk heb ik neusspray wel altijd gebruikt (oogdruppels ook) wanneer deze maar een beetje over de datum was. Het werkte nog prima!!!!
Maar het is je eigen keus....ik kan je niet 100% garanderen dat het middel nog de volledige werking heeft.

Het beste antwoord

Het kan zijn dat de werking wat verminderd is. Of je hem nog kunt gebruiken, hangt o.a. af van de bewaarcondities (bij redelijk koel bewaren blijft zoiets langer goed) en van de precieze werkzame stof. Als het bijvoorbeeld gaat om een zoutoplossing of iets simpels als xylometazoline (bijvoorbeeld otrivin, tegen neusverkoudheid) dan kan het echt weinig kwaad om deze anderhalve maand na opening nog te gebruiken. Maar als het gaat om een middel waarvan het grote gevolgen kan hebben als de werking verminderd is, dan is het een ander verhaal.

Als je gegarandeerd wilt zijn van een goede werking, kun je beter een nieuwe spray halen of openen. Als een eventueel iets mindere werking geen punt is, kun je het nog wel gebruiken. Overigens zal voor de meeste middelen die halve maand geen verschil maken, men bouwt natuurlijk altijd een veiligheidsmarge in als het gaat om de houdbaarheidsdatum van dit soort middelen. Maar als het gaat om een middel waarvan je echt afhankelijk bent, of als je weet dat het na een bepaalde tijd echt minder goed werkzaam is, dan kun je beter je apotheker om advies vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De werking zal zeker minder zijn, anders werd het er niet op gezet. Ook heeft dit met bacteriën te maken, die nu eenmaal in dit soort verpakkingen welig kunnen gaan tieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met medicijnen kun je niet voorzichtig genoeg zijn !

Afhankelijk van wat je gebruikt natuurlijk zal t niet schadelijk zijn na 1,5 maand maar verantwoord medicijn gebruik is erg belangrijk.

Saludos,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou ik gebruik het het ook net zo makkelijk weer een half jaar later. Ik maak altijd eerst het oude op en ik heb er nog nooit iets van gekregen. Doe ik ook met medicijnen. Ik geloof er niet in een houdbaarheidsdatum, geldklopperij vind ik het als je over hebt krijg je geen geld terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad.
Kan bij neusdruppels echt geen kwaad. Heb nog nooit naar de houdbaarheidsdatum gekeken en heel wat neusdruppels gebruikt in het verleden. Is zoals al gezegd niet veel meer dan een zoutoplossing. Snuif in de zomer maar eens een beetje zeewater op, dan heb je hetzelfde effect. Niet weggooien dus. Laat je niet gek maken. Het gaat zelfs jaren mee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
loginabcde
12 jaar geleden
iemand van een artsenopleiding heeft ooit gezegd dat je het flesje gewoon na kan vullen met water en een beetje zout. De hoeveelheid zout zou ik niet weten dat staat waarschijnlijk wel op internet.