Kan de werking van de pil beinvloed worden als je partner antibiotica slikt en je onbeschermde seks hebt?

Toegevoegd na 2 minuten:
De partner is in dit geval de man.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K
Ritsuka
10 jaar geleden
Volgens mij niet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wel als je zelf allebei slikt, niet als de een de een en de ander de ander slikt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tijdelijk ook een condoom gebruiken, dan weet je zeker dat t goed zit. ;-)

Antwoorden (1)

Nee, je hoeft je geen zorgen te maken.
Het is zo, dat bepaalde antibiotica in het sperma terecht komen en zo dus in jouw lichaam terecht zijn gekomen. De hoeveelheid antibiotica die op zo'n manier in je lichaam terecht komt (als dat al het geval is!) is zodanig laag dat het geen enkel effect zal hebben.

Overigens wordt er altijd veel te paniekerig gedaan over antibiotica in combinatie met de pil. Lang werd gedacht, dat de antibiotica de pil zodanig verzwakte dat aanvullende maatregelen nodig waren. Uit onderzoek is de laatste jaren gebleken, dat dat risico reuze meevalt. Het advies om bij deze combinatie een condoom te gebruiken is een tijdje terug dan ook verwijderd uit de richtlijnen van huisartsen in Nederland. Het advies staat nog wel in de bijsluiters; die lopen in dit opzicht dus achter op de huidige kennis.
Als je zelf de hele kuur antibiotica zou slikken zou je je nog geen zorgen hoeven maken; laat staan over deze kleine dosering.