Moet ik mijn aspirientje altijd eerst oplossen in water?

Mijn cardioloog heeft mij dagelijks een tabletje van 80 mg acetylzuur voorgeschreven. Volgens de verpakking moet ik dat eerst laten oplossen en water, maar dat vind ik zo'n gedoe. Ik slik het tabletje door met water en drink vervolgens het waterglas helemaal leeg.

Toegevoegd na 13 uur:
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb het even precies nagekeken en het medicijn heet acetylsalicylzuur.

Toegevoegd na 1 week:
Volgens de apotheek wel en volgens jullie dus niet. In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16K

Het beste antwoord

Hoe moet je dit medicijn gebruiken?
Als acetylsalicylzuur lang in de slokdarm achterblijft, kan het de slokdarm beschadigen. Los de tablet of het poeder daarom op in een glas water. Spoel het glas daarna na met een beetje water en drink dat ook op.
Wanneer? Neem de tabletten in op een lege maag als je wilt dat het snel gaat werken. Neem ze echter tijdens of na het eten in als je makkelijk last hebt van je maag of als je het acetylsalicylzuur langdurig gebruikt. Je vermindert hierdoor de bijwerkingen op de maag.

De apotheek adviseert dus om het eerst in water op te lossen, om te voorkomen dat jouw slokdarm beschadigd raakt.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk Amadea, zo staat het inderdaad in de bijsluiter. Wat niet wegneemt, in mijn ogen, dat als ik de tablet doorslik met water, dat hij dan niet mijn slokdarm kan beschadigen.

Andere antwoorden (3)

Er is een minimale kans dat het tabletje in je slokdarm blijft steken, en dan is er vervolgens een minimale kans dat het de slokdarm beschadigt. Het valt dus allemaal wel mee, en als je dat tabletje eens een keertje heel doorslikt, en een flink glas water erna drinkt, is er niets aan de hand.

Toch zou ik als ik jou was, me gewoon aan dat voorschrift houden. Het is dan allemaal niet direct een drama, als je het niet doet, maar ze zetten natuurlijk geen onzin op die bijsluiter. Bovendien is het een heel kleine moeite. Die tabletjes lossen heel snel op, zeker als je even roert of schudt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het 2e deel van het antwoord klopt. Het 1e deel, waar haal je dat vandaan. Oplossen in water omdat het blijft hangen. Paracetamol bijvoorbeeld is groter dan acetylsalicylzuur 80 en hoef je niet op te lossen. @ vraagsteller: even bellen met de apotheker geeft het antwoord. Mocht het oplossen echt nodig zijn en Jou te veel tijd kosten, kun je aan de huisarts vragen on ipv Jou huidige pil, carbasalaatcalcium 100 mg voor te schrijven. Ben wel benieuwd naar het antwoord van de apotheker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slim plan, broeder, ik zal eens bij de apotheek gaan informeren, want ik zie er zelf nog steeds het nut niet van in. Al mijn andere medicijnen slik ik ook gewoon door met een slokje van wat ik toevallig bij de hand heb. Dat kan water zijn, maar ook frisdrank, cappuccino of zelfs wel eens wijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de meeste medicijnen is het geen probleem om ze met een lekker drankje weg te spoelen. Let op bij oa simvastatine dat je geen grapefruitsap gebruikt. Meestal staan deze uitzonderingen op het etiket.
Heb je trouwens al geïnformeerd bij de apotheek? Ik ben nieuwsgierig geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat weet ik, van simvastatine, daar mag je zelfs geen grapefruit bij eten, de hele dag niet. Gelukkig heb ik andere medicijnen: venlafaxine, propranolol en rivotril. En, nee broeder, ik ben nog niet bij de apotheek geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ broeder: de apotheek adviseert mij om het tabletje op te lossen in water. Dat zou beter zijn voor mijn maag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ broeder: de apotheek adviseert mij om het tabletje op te lossen in water. Dat zou beter zijn voor mijn maag. Zo, nu kan je tenminste weer rustig slapen ;)
Oplossen water is het beste maar inderdaad wat bewerkelijk, met een flinke slok innemen en dan het glas water opdrinken is ook goed. Als het maar het voldoende water is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Ettedo, voor je antwoord.
De tablet eerst oplossen in water is minder belastend voor je maag, maar als je geen klachten hebt zou ik het gewoon doen zoals je gewend bent. Je drinkt er voldoende water bij, dus dan zal het in de maag ook vrij snel oplossen.