Wat is het verschil tussen Tramadol HCL en HCI

De titel zegt het al.
En wat zijn de eventuele bijwerkingen van HCL en HCI

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
14.9K

Antwoorden (1)

Tramadol wordt vaak toegediend in de zoutvorm. De zoutvorm van tramadol wordt verkregen door puur tramadol te laten reageren met zoutzuur.

De chemische formule van (de werkzame stof van) zoutzuur is HCl. Vandaar dat het tramadol-zout dat op die manier wordt verkregen, wordt aangeduid met Tramadol HCl.

De correcte chemische schrijfwijze is HCl. Vaak wordt de schrijfwijze niet zo nauwkeurig toegepast, en wordt ook die laatste l als hoofdletter geschreven. Chemisch-puristisch gezien is dat onjuist, maar toch wordt die schrijfwijze soms gebruikt.

Dat betekent dat HCl en HCL (eigenlijk: Tramadol HCl en Tramadol HCL) dezelfde stof zijn. Er is dan ook geen verschil.

Toegevoegd na 2 minuten:

De bijwerkingen kun je vinden op onderstaande Wikipedia-pagina.

Ik heb ook een Nederlandstalige Wikipedia-pagina toegevoegd aan de lijst hieronder, omdat veel mensen het toch wat lastig vinden Engels te lezen. Als je geen moeite hebt met Engels zou ik de Engelstalige pagina nemen, die bevat vaak wat diepgaandere informatie dan de Nederlandstalige versie.

Toegevoegd na 26 minuten:

De bijwerkingen van Tramadol HCl en Tramadol HCL zijn dus ook identiek, omdat het om precies dezelfde stof gaat.

10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Inderdaad, kwestie van foute schrijfwijze. Plus